Közös előírásokon alapuló intelligens közlekedési rendszer - Uniós támogatás a határokon átnyúló utasinformációs szolgáltatásokhoz

2015.02. 3. Jogi Fórum / Európai Bizottság

Az EU a TEN-T program keretében több mint 50 millió euróval társfinanszírozza az európai autópályák biztonságosságát, védettségét és hatékonyságát javító intelligens közlekedési rendszer (ITS) kialakítását és működtetését. A projektek számos ITS-szolgáltatást lefednek, így például az intelligens tehergépjármű-parkolást, az utazási időre vonatkozó információkat vagy a valós idejű forgalmi információkat.

Az Európai Unió 20 tagállama, a közúti hatóságok és a magánszereplők szoros együttműködésének és támogatásának köszönhetően a fő európai közúthálózatok intelligens közlekedési rendszere fejlesztésre kerül: valamennyi felhasználó biztonsági és forgalmi információkhoz juthat, és az ITS-szolgáltatásoknak az egész EU-ra kiterjedő interoperabilitása is biztosítva lesz.

Az ITS kialakítására öt különálló projekt keretében kerül sor. Az egyes projektek Európa egy-egy meghatározott területére vonatkoznak:

1. Az URSA MAJOR projekt az északi-tengeri kikötőket, a Ruhr-vidéket és a Rajna-vidéket, valamint Dél-Németország és Észak-Olaszország agglomerációit összekötő közutakra terjed ki. Ausztria és Svájc tranzitországként vesz részt a projektben.

2. A CROCODILE projekt három közúti közlekedési folyosóra terjed ki: a balti-adriai folyosóra (amely Németországot Olaszországgal és Szlovéniával köti össze), a Rajna-Duna folyosóra (amely Németországot Bulgáriával köti össze) és a keleti/kelet-földközi-tengeri folyosóra (amely Németországot Görögországgal köti össze).

3. A NEXT-ITS projekt a skandináv–mediterrán folyosóra terjed ki, Oslótól és a finn-orosz határtól Koppenhágán át Brémáig és Hannoverig.

4. A MedTIS projekt keretében a mediterrán folyosó mentén Olaszországban, Franciaországban, Spanyolországban és Portugáliában jönnek létre ITS-szolgáltatások, összeköttetést biztosítva számos fontos tengeri kikötő, valamint a földközi-tengeri és az atlanti-óceáni partvidék között.

5. Az Arc Atlantique projekt az Egyesült Királyság (Belfast, Glasgow, Cardiff, London), Írország (Dublin), Franciaország (Calais, Lille, Párizs, Lyon, Bordeaux, Toulouse), Hollandia (Rotterdam, Amszterdam), Belgium (Antwerpen, Brüsszel, Charleroi, Liège), Spanyolország (San Sebastian, Bilbao, Valladolid, Santander, A Coruña) és Portugália (Porto, Lisszabon) fő gazdasági csomópontjait köti össze.

A fenti projektek keretében megvalósított ITS-szolgáltatások többek között a következők:

  • Közös európai előírásokon alapuló intelligens tehergépjármű-parkolási szolgáltatások, amelyek segítségével a tehergépjárművek számára biztonságos és védett parkolóhelyek találhatók.
  • Közúti navigációs szolgáltatások, amelyek megbízható információkat nyújtanak a közlekedési viszonyokról, hogy az utasok a költséghatékonyság szempontjából a legoptimálisabban meg tudják tervezni útjukat és megfelelő, utazási időre vonatkozó becsléseket kapjanak.

A projektek által a forgalomirányítás és az uniós tagállamok közötti, határokon átnyúló információcsere is javul, így csökken a forgalmi torlódások miatti késedelmek gyakorisága és emelkedik az európai közutak biztonsági szintje.

A projekteket külső szakértők bevonásával, a 2013. évi TEN-T többéves pályázati felhívás keretében, „Intelligens közlekedési rendszerek” prioritással választották ki uniós finanszírozásra. A végrehajtást az Európai Bizottság Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynöksége (INEA) fogja ellenőrizni.

A projektek befejezésének határideje 2015 decembere.

  • kapcsolódó anyagok
EURÓPAI UNIÓ JOGA
KÖZLEKEDÉS