Különös félfordulat állt be a világ legnagyobb lemezkiadói és a Napster között folyó perben, miután Marilyn Hall Patel bírónő közölte: megvizsgálja, azt a felvetést, hogy vajon visszaéltek-e a kiadók szerzői jogaikkal. Amennyiben ez bebizonyosodna, a RIAA-t megfoszthatják szerzői jogaitól.

Patel bírónő, aki Napster-ügyben az elmúlt években véresszájú kopirájtistának mutatkozott és bizonyult, vártlan huzással lepte meg a megjelent ügyvédeket. A világ egykori legnépszerűbb fájlcserélő rendszerét megbuktató jogi eljárás a RIAA (Amerikai Lemezkiadók Szövetsége) kérésére egy hónapos szünettel folytatódik, amely a tervek szerint egy peren kívüli megegyezés nyélbeütésével fog telni. Az egykoron elnökválasztási kérdésként szereplő szerzői jogi per kihunyni készülő parazsára ebben a szituációban ejtett egy hordó kerozint Marilyn Hall Patel. “Úgy döntöttem, hogy van pár olyan kérdés, amelyek vizsgálatát jogosan kéri az alperes.” – mondta a bírónő. A kérdések arra vonatkoznak, hogy vajon fair módon használja-e szerzői jogait. A zeneipar felbátorodott óriásvállalatainak üzleti gyakorlatával szemben először tavaly nyáron fogalmazódtak meg aggályok.

Az amerikai igazságügyminisztérium 2001 augusztusában olyan előzetes vizsgálatot indított az öt legnagyobb lemezkiadó (Universal, Sony, Warner, EMI, BMG) ellen, amilyet antitröszt perek előtt szokás. Ezek olyan problémákat vizsgálatak, mint a dollármilliárdos szegmens bestátuszkósodot versenyviszonyai, vagy a zenei CD-k meglepően magas ára. A nagy lemezkiadók piaci viselkedésével kapcsolatban vizsgált legrázósabb kérdéskör, hogy az elmúlt évek folyamán hiába álltak sorba irodáik előtt az újszülött vállalkozások, akik szívesen fizettek volna zenéikért, hogy az interneten forgalmazhassák azokat. Az általuk kalózkodásként megbélyegzett fájlcserélők üldözésével egy időben nem biztosítottak semmilyen általuk legálisnak tekintett online zenét – és ehhez minden joguk megvolt. Ezt követően indultak el tavaly decemberben a fizetős digitális zenei szolgáltatók: a Warner, EMI, és BMG összeállásával létrehozott MusicNet, illetve a Sony-Vivendi duó által fémjelzett PressPlay. Az elhajtott kiscégek az amerikai versenyhivatalhoz fordultak.

Az igazságügyminisztériumi vizsgálat és a kérdéskör Patel bírónő által vizsgált része az, hogy a jelentkező kereskedők lekoptatása után, miért jelentek meg mégis az interneten a kiadók a piaci versenyt minimalizáló tömbösített és monopolisztikus formában. Amennyiben a vizsgálat úgy találja, hogy az ipar szerzői jogi argumentumokkal indokolt eddigi manőverei végső soron a fogyasztók megkárosítása irányába mutat, a RIAA megfenyíttetik. Extrém esetben masszívan megnyírbálhatják szerzői jogaikat és a Napster, akár egy igazi B-moziban, megmenekül.