A Közép-Magyarországi Egyesület álláspontja szerint elengedhetetlen az e-kereskedelem fokozott ellenőrzése Magyarországon. A fogyasztók online vásárlásokkal összefüggő panaszai mind azon irányba mutatnak, hogy egy átlátható, világos, átfogó és egységes szabályozásra lenne szükség, ami az online kereskedők tevékenységét illeti. Megfelelő megoldást kell találni, hiszen a becsapott vásárlók részéről gyakran hangzanak el a következő kérdések: „Mit tegyek, ha kiderül megtévesztett illetve átvert a cég?”, „Hova forduljak, ki lép fel ellenük?”

Habár több helyen is olvasni a világhálón, hogy vannak különböző netes oldalalak, fórumok, topikok, melyeket épp azért hoztak létre a fogyasztók, hogy felhívják egymás figyelmét, mely cégekkel érdemes vigyázniuk, mégis sok a panasz arra nézve, hogy nem tudják hova forduljanak problémájukkal, ha átverés áldozatai lettek.

1.Központi, átfogó szabályozás szükségessége

Az internetes csalások megállításához egy hosszútávon is jól működő, az egész országot átfogó, központi szabályozásra lenne szükség. A kereskedőknek az illetékes szerv (adóhivatal) által ellenőrzött felügyelete melletti, kötelező regisztrációra lenne szükség, továbbá szigorításokat igényelne a vállalkozások által használt bankszámlák revíziója is, – olvasható több jogi fórumon. A Magyarországon tevékenykedő online kereskedőket pedig rendszeres kontrollnak kellene alávetni, szem előtt tartva ezzel a fogyasztók védelmét és a felmerülő jogi szabálytalanságok elkerülését.

2.Az Egyesület álláspontja

Az Egyesület egyetért azzal, hogy belföldön is egységes szabályozásra lenne szükség e területen is. Valóban több olyan eset is elkerülhető illetve ellenőrizhető lenne, – pl. ahol a cég előre utalást kér, azonban ezt követően már nem teljesíti a fogyasztó megrendelését és/vagy eltűnik – azzal, ha kizárólag olyan bankszámlára kérhetné a vállalkozás az utalásokat, mely Magyarországon fiókhálózattal rendelkezik. Egyebekben egy folyamatosan frissített és ellenőrzött, a fogyasztók által könnyen megjegyezhető és elérhető, internetes oldal működtetése is elengedhetetlen lenne, mely azon online webáruházak neveit tartalmazná egységesen, melyek nem tartják be a vonatkozó jogszabályokat az e-kereskedelemben.

3.Mégis hogyan működhetnek hosszú távon a megbízhatatlan webshopok?

A fogyasztókat megtévesztő online cégek mindig találnak olyan (jogi) kiskapukat, melyek következtében a fogyasztók nem tudják még azt sem, egyáltalán kivel is álltak szerződéses jogviszonyban. Ekkor ugyanis hiába próbálnak a pórul járt vásárlók feljelentést tenni (ismeretlen tettes ellen) a nyomozóhatóságoknál, nem biztos, hogy az eredményre is vezet majd a későbbiekben. Egyúttal panaszukkal a fogyasztók fordulhatnak az illetékes békéltető testületekhez is, azonban ekkor tudniuk kell pontosan a panaszolt vállalkozás elérhetőségeit -nevét és címét – is, azonban ezek hiányában nem tudnak eljárást kezdeményezni. Ha ezek egyike sem vezetne eredményre, bírósághoz kell/lehet fordulni, de az eljárásnak anyagi vonzata is van, arról nem beszélve, hogy időigényes az eljárás lefolytatása.

4.Silány minőségű áruk, netes átverések, valamint webáruházak, melyek soha nem szállítanak

Több esetben is előfordul, hogy a webshopokban kínált, majd megrendelt terméknek semmi köze nincs a kipostázott termékhez, (nem megfelelő méret vagy szín, más termék, silány minőség stb.) Ilyen esetekben a fogyasztó élhet – a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet alapján – a kiszállítástól számított tizennégy napon belüli, írásbeli indokolás nélküli elállási jogával. A gond akkor van, ha a fogyasztó visszaküldi saját költségén a terméket, azonban a vállalkozás nem téríti vissza annak vételárát, de akár az is előfordulhat, hogy a visszaküldött csomagot át sem veszi. Ugyancsak gyakori, hogy a vállalkozás egyáltalán nem teljesíti a megrendelést. Ugyanez a helyzet a megtévesztő internetes hirdetésekkel is, ezért fokozottan vigyázzanak a fogyasztók, bármennyire is hangzatosak ezek a reklámok. (pl. gyakoriak az ingyenes weboldalkészítést kínáló hirdetések, melyek nagy része becsapja a jóhiszemű fogyasztókat).