Vizsgálati jelentés a jósműsorok negatív hatásairól - Több médiafelügyeleti kérdésben döntött az NMHH

2017.01.25. Jogi Fórum / MTI

A Médiatanács e heti ülésén döntést hozott több médiafelügyeleti kérdésben, és vizsgálati jelentést fogadott el a jósműsorok negatív hatásairól - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

A közlemény szerint az NMHH Médiatanácsa átfogó, a tartalomra is kiterjedő vizsgálatot végzett az országos elérésű televíziócsatornákon futó interaktív jósműsorokról. A vizsgálat a TV2 Ezo Tv és Asztro Világ, illetve az RTL Klub Asztro Show című műsorszámaira terjedt ki.
    

A tapasztalat szerint ez a műsorszám sértheti a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényt, illetve az Asztro Világ és az Asztro Show esetében nemcsak ezoterikus tanácsadás, hanem interaktív nyereményjáték is zajlik. Ezért a testület a vizsgálati eredményeket továbbítja a Gazdasági Versenyhivatalnak, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szerencsejáték Felügyeleti Főosztályának tájékoztatásul és további eljárás céljából.
     

A médiaigazgatási jogszabályok betartását vizsgáló elemzés szerint a műsorszámok késő esti közzététele nem indokolt, a jósok kommunikációjában nem található a kiskorúak szempontjából ártalmas elem, elenyésző a műsorok nézettsége a kiskorúak körében, így a "kategóriaemelés" nem nyújtana megoldást arra a problémára, hogy a nyilvánvaló megtévesztés ellenére a műfaj bekerült a meghatározó országos kereskedelmi médiaszolgáltatók műsorkínálatába. 
    

Közölték azt is, hogy a médiatanács nem indít eljárást a szilveszter éjjelén, az M1 csatornán elhangzott himnuszt kifogásoló állampolgári bejelentés alapján. 
    

A beadvány szerint az ép hallású emberek számára élvezhetetlen módon, siketnéma jelbeszéddel sugárzott himnusz "a magyar nemzeti közösséghez tartozó emberek" méltóságát sértette. A testület felhívta a figyelmet, hogy a műsorszámban emberi méltóság megsértését célzó üzenet nem volt azonosítható, a feldolgozás módja a szerkesztői szabadság körébe tartozik, és ízlésbeli kérdés. 
    

Ezek alapján pedig hatósági eljárásra nincs mód, hiszen az emberi méltóság korántsem sérült a műsorban - írták.
    

Az NMHH Médiatanácsa a Magyar Média Mecenatúra program 2016-os Neumann János-pályázatának első fordulójában hat online ismeretterjesztő sorozat elkészítését támogatja 5,96 millió forinttal.
    

Folytatódik a hagyományos rimóci viseletet bemutató Élő népviseletek című websorozat, amely az ikonstudio.hu oldalon lesz látható, és újabb ötperces videoriportok készülnek a főváros rejtett építészeti és természeti szépségeiről a valasz.hu-n bemutatandó Láthatatlan Budapestben. 
    

Sorozat készül a nyugdíjas kori önmegvalósításról (ÖregHarcos II - index.hu), az interaktív nyomolvasásról (Nyomkereső - filmdzsungel.tv) és a hagyományos szatmári paraszti ételekről (Paraszti ételek - mandiner.hu). 
    

A Hétköznapi hősök című háromrészes sorozat a hivatás, a család és a keresztény identitás témáját járja körül, és a bonumtv.hu-n lesz megtekinthető.
     

Az idén először - szeptember 18-24. között - megrendezendő komlói Hét Domb Filmfesztivált 1,05 millió forinttal támogatja a Médiatanács. Az új kezdeményezés animációs,  dokumentum- és kisjátékfilmes kategóriájának első három-három helyezettjének díját állja. 
    

Mint írták, a Sláger Tv határozatbeli figyelmeztetést kapott a médiatanácstól, mert az Eszem-iszom, dínom-dánom és a Sztárlike című októberi műsoraiban négy alkalommal is megsértette a burkolt kereskedelmi közlemény közzétételét tiltó törvényi rendelkezést egy étterem és egy biztosító cég jogszerűtlen népszerűsítésével. 
    

A médiatanács felhívta a médiaszolgáltató figyelmét, hogy haladéktalanul tegyen eleget a jogszerű magatartás követelményének és tartózkodjon a jövőbeni jogsértésektől.
    

A tanács döntése értelmében a Győr-Moson-Sopron megyei O2 Tv szintén figyelmeztetést kapott, mert jogsértően reklámozott egy éttermet: burkolt kereskedelmi közleményt tett közzé az Egy falat kenyér és egy csipetnyi szó című egyik szeptemberi műsorában. 
    

A vizsgálat kiterjedt a műsorszám elején közzétett termékmegjelenésre figyelmeztető tájékoztatásra is: a szolgáltató ugyan a termékmegjelenítésre vonatkozó szabályokat nem szegte meg, de feleslegesen használta a felhívást, ezért a testület felhívta a figyelmét a szabályok betartására. 
    

A Kastory Edina média- és hírközlési biztoshoz érkezett állampolgári panasz alapján a médiatanács hatósági ellenőrzés keretében vizsgálja a Veszprém megyei Napló január 17-i számában megjelent, koncentrációs táborral kapcsolatos viccet. A médiatanács vizsgálja annak lehetőségét, hogy felmerül-e a médiaigazgatási szabály megsértése az ügyben.
    

A médiatanács döntött arról is, hogy Terézváros körzetében tovább sugározhatja napi 24 órás adását a Kontakt Rádió, amelynek médiaszolgáltatója, a Közösségi Rádiózásért Egyesület sikerrel pályázott a budapesti kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőségre - áll a közleményben.

  • kapcsolódó anyagok
NMHH