A mai napon az Európai Bizottság a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokkal közösen közzétette 207 olyan weboldal uniós szintű átvilágításának eredményeit, amelyek vezetékes/mobiltelefon-, internetszolgáltatásokat, illetve online video- vagy audioközvetítésekkel kapcsolatos szolgáltatásokat kínálnak. Az átvilágításból kitűnik, hogy e weboldalak közül 163 esetében az uniós versenyjog megsértése állhat fenn.

A leggyakrabban azonosított problémák közé tartoznak a következők: az állítólagosan ingyenes vagy diszkont áron kínált csomagok, amelyek valójában több ajánlat összekapcsolásával létrejött csomagok, a vitarendezési eljárás hiánya, vagy az a tény, miszerint ezek a weboldalak egyoldalúan megváltoztathatják a szerződéses feltételeket, anélkül, hogy erről a fogyasztót tájékoztatnák vagy a változást megindokolnák számára.

Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „A fogyasztók minden nap használják mobiltelefon- vagy internet-előfizetéseiket, és fontos, hogy meg tudjanak bízni ezekben a szolgáltatásokban. Ez az átvilágosítás megerősíti azonban, hogy számos ilyen szolgáltatásokat értékesítő weboldal megtéveszti a fogyasztókat azáltal, hogy hamis kedvezményeket hirdet vagy nem szolgáltat teljes körű tájékoztatást, amely lehetővé tenné a megalapozott választást. Bízom abban, hogy a hamis és megtévesztő információkat mielőbb kijavítják annak érdekében, hogy az ágazat teljes mértékben megfeleljen az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak.”

A Bizottság a közelmúltban javaslatot tett az ”Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” című kezdeményezésre, amely még erősebb eszközt ad majd a fogyasztók kezébe a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat alkalmazó kereskedőkkel szemben, és lehetővé teszi a hatóságok számára, hogy az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat még hatékonyabban érvényesíthessék.

Főbb megállapítások:

  • Az esetek 50%-ában a weboldal ingyenesen vagy diszkont áron kínál reklámoz olyan szolgáltatáscsomagokat, amelyek valójában több ajánlat összekapcsolásával létrejött csomagok;
  • az esetek 78,7%-ában a weboldal nem tartalmazta az online vitarendezési platformhoz vezető hiperlinket;
  • a weboldalak 40,6%-án nem szerepelt a vitarendezési eljárás leírása;
  • a vizsgált weboldalak 31,9%-a egyoldalúan megváltoztathatja a szerződéses feltételeket vagy a szolgáltatás jellemzőit, anélkül, hogy erről a fogyasztót tájékoztatná, illetve lehetőséget biztosítana számára, hogy a szerződést felmondja;
  • a weboldalak 25,1%-a nem nyújtott világos és megbízható tájékoztatást a kompenzációs és visszatérítési lehetőségekről, amennyiben a szolgáltatás nem felel meg annak, amit a fogyasztó előfizetett;
  • 27,1% nem tartalmazott egyértelmű és átfogó információkat a szerződés automatikus megújításáról.

A következő lépések

A nemzeti hatóságok alaposabban megvizsgálják azt a 163 weboldalt, amelynél az átvilágítás szabálytalanságot tárt fel, és ha a szabálytalanság fennállását megerősítik, orvosolják azt. A fogyasztóvédelmi együttműködési hatóságok – rendelkezésükre álló nemzeti végrehajtási eljárások alkalmazásával – biztosítani fogják, hogy a weboldalak újra megfeleljenek a szabályoknak.

Háttér

A weboldalak uniós szintű átvilágítása (átfogó vizsgálata) többféle ellenőrzést tartalmaz, melyeket a fogyasztóvédelmi hatóságok különböző országokban egyidejűleg folytatnak le. Az ellenőrzések feltárják, hogy az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat tiszteletben tartják-e. Amennyiben az ellenőrzések során megállapítást nyer, hogy egy weboldal sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogot, a fogyasztóvédelmi hatóságok kapcsolatba lépnek az érintett vállalkozással, és felszólítják a jogsértés megszüntetésére. A korábbi átfogó vizsgálatok a következő területekre irányultak: légitársaságok (2007), mobil tartalomszolgáltatás (2008), elektronikai cikkek (2009), internetes jegyvásárlás (2010), fogyasztói hitelek (2011), digitális tartalmak (2012), utazási szolgáltatások (2013), az elektronikai cikkekre vonatkozó garanciák (2014), a fogyasztók jogairól szóló irányelv (2015) és az utazási ágazatban használatos összehasonlító eszközök (2016).

A Bizottság minden évben kezdeményezi valamely szektor weboldalainak összehangolt átvilágítását. Ennek elvégzéséhez a 30 ország (28 uniós tagállam, Norvégia és Izland) fogyasztóvédelmi hatóságait tömörítő fogyasztóvédelmi együttműködési hálózattól kap támogatást. A hatóságok feladata az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok érvényesítése az EU-ban.

Az uniós fogyasztói piacok eredménytáblájának 2016. évi kiadása, amely több mint 40 piac teljesítményét vizsgálja a fogyasztók tapasztalatai alapján, rávilágított, hogy a távközlési ágazat okozta a legnagyobb károkat a fogyasztóknak, és feltárta azt is, hogy magasan ebben az ágazatban volt a legjelentősebb az aránya azoknak a fogyasztóknak, akik problémákkal szembesültek.