2018. július 1-jétől az adóalanyok közötti belföldi áfás ügyletekről, amelyekben az áthárított áfa eléri vagy meghaladja a 100.000 Ft-ot a számla adattartalmát tételesen, valós időben be kell majd jelenteni az adóhatóságnak. „Az adatbejelentést főszabály szerint a számlázó programok és az adóhatóság rendszere közötti gép-gép automatikus kapcsolat biztosítja majd. Azonban a nyomdai úton előállított, nyomtatvány használatával kiállított számlák, azaz a „kézi számlák” sem maradnak ki az adatszolgáltatásból.” – figyelmeztetett Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner vezető tanácsadója, partnere.

Az automatikus adattovábbítás ugyan nem érinti a kézi számlákat, azonban az adóhatóság a számlák adattartalmára így is igényt tart. Ezért esetükben a 100.000-500.000 Ft közötti áfatartalmú számlákról 5 naptári napon belül, az 500.000 Ft felettiekről pedig 1 naptári napon belül kell jelentést küldeni. Ezt az adatszolgáltatási portál web felületén manuálisan kell majd megtenni, ahol a számlának az áfatörvény szerinti összes adatát be kell majd rögzíteni.

A kötelező adatszolgáltatás nem ismeretlen a kézi számlát használó cégek számára. Más körben ugyan, de a kiskereskedelemben a számlák adattartalmának bejelentése az adóhatóság felé már évek óta kötelező bizonyos meghatározott esetekben. A magánszemély vevők felé pénztárgépes nyugta helyett számlát kiállító cégek havonta, a következő hó 15. napjáig kötelesek ugyanis adatot szolgáltatni a számla keltére, sorszámára, a vevő nevére és címére, valamint a bruttó ellenértékre vonatkozóan. Idén júliustól a két adatszolgáltatás egymással párhuzamosan működik majd.

A többlet adminisztráció nem titkolt célja, hogy a kézi számlával működő cégeket a számítógép alapú és ez által online számla adatszolgáltatás felé terelje a rendszer. Erre kínálhat alternatívát a NAV által elkészített, bárki részére elérhető online számlázó program, amelyet regisztrációhoz kötötten lehet használni. Július elseje után is lehet regisztrálni a NAV számlázó programjára azoknak, akik nem saját fejlesztésű vagy előfizetéses számlázó szoftvert használnak, de legkésőbb az első adatszolgáltatással érintett számla kiállításáig el kell végezni a műveletet. Bár ez sok, most még számlatömböt használó vállalkozásnak megoldást jelenthet a felesleges adminisztráció elkerülésére, de hátránya, hogy a program nemcsak a 100 ezer Ft-ot meghaladó áfatartalmú számlákat jelenti, hanem mindet.

Sajnos mivel a NAV által kínált program csak az egyszerű eseteket tudja kezelni, ezért azoknak a nagyobb cégeknek, melyeknek fontos a számlázó program vállalat irányítási rendszerbe való integrációja nem nyújt alternatívát. Adatfeltöltési és lekérdezési funkciók híján azok számára sem ad megoldást a NAV számlázó rendszere, akik sok számlát bocsátanak ki.