Az online terrorista tartalmakat egy órán belül el kellene távolítani - Az új uniós joganyag azonban nem rögzít szűrési kötelezettséget

2019.04.25. Jogi Fórum / Európai Parlament

Az internetcégeknek a hatósági felszólítást követő egy órán belül el kellene távolítaniuk a terrorista tartalmakat a radikalizáció elleni küzdelem és a közbiztonság fenntartása érdekében. Sorozatos szabályszegés esetén a cégek forgalmuk akár négy százalékára rúgó büntetést is fizethetnének. Az Európai Parlament támogatta a tárhelyszolgáltatásokkal való terrorista célú visszaélések felszámolását célzó javaslatot.

Az Európai Parlament 308 szavazattal, 204 ellenszavazat és 70 tartózkodás mellett támogatta a  tárhelyszolgáltatásokkal való terrorista célú visszaélések felszámolását célzó javaslatot.

A jogszabálytervezet végső formájáról az újonnan megválasztott Parlament folytat majd tárgyalásokat a szakminiszterekből álló Tanáccsal.

Nincs monitorozási vagy szűrési kötelezettség

A felhasználók által feltöltött tartalmaknak tárhelyet biztosító, és az Európai Unióban is működő cégnek (például a Facebooknak vagy a YouTube-nak) egy óra áll majd a rendelkezésére az illetékes nemzeti hatóságtól kapott eltávolítási végzés kézbesítése után arra, hogy a kifogásolt tartalmat eltávolítsák vagy az Unió összes tagállamában elérhetetlenné tegyék. Azonban a vállalatoknak nincs általános monitorozási kötelezettségük az általuk tárolt vagy továbbított információk nyomon követésére, és törvénytelen tevékenységre utaló jeleket sem kell aktívan keresniük.

A képviselők a kisebb platformok kisegítése céljából úgy határoztak, hogy amennyiben első ízben érkezik eltávolítási végzés egy vállalathoz, akkor az illetékes hatóságnak legalább 12 órával a tartalom eltávolítására felszólító végzés kiadása előtt kapcsolatba kell lépni a vállalattal, tájékoztatva azt az eljárásról és a határidőkről.

Ha egy tárhelyszolgáltatóhoz jelentős mennyiségű eltávolítási végzés fut be, akkor a hatóságok további feladatot róhatnak rá (például rendszeres jelentést a hatóságoknak, vagy az emberi erőforrások növelését). A képviselők egyetértettek azzal, hogy a feltöltött tartalmakat nem kötelező folyamatosan szemmel tartani, és nincs szükség automatizált szűrőkre.

Mi az a terrorista tartalom?

A jogszabálytervezet olyan tartalmakra - szövegre, képre, hangfelvételre vagy videóra - vonatkozik, amelyet „terrorista bűncselekmények elkövetésére való felbujtás vagy felhívás, valamint a terrorista csoportban való részvétel támogatása céljára alkalmaznak”, illetve amely robbanóanyagok, lőfegyverek vagy egyéb fegyverek terrorizmus célú előállítását és felhasználását magyarázza.

A képviselők hangsúlyozzák, hogy az oktatási, újságírási vagy kutatási céllal terjesztett tartalmaknak védelmet kell élvezniük. Azt is kiemelik, hogy az érzékeny politikai kérdésekben kifejtett, polemikusnak vagy vitathatónak tekinthető álláspontok nem tekinthetők terrorista tartalomnak.

Daniel Dalton brit konzervatív-reformer jelentéstevő szerint: „Az internetre feltöltött és folyamatosan terjedő terrorista tartalmak problémája ismert. A propaganda-anyagok valós terrorizmushoz köthetők, és a nemzeti hatóságoknak határozottan fel kell tudniuk lépni ellenük. Azonban ha óvni akarjuk a szólásszabadságot, akkor bármilyen új jogszabálynak praktikusnak és arányosnak kell maradnia. Ha nincs tisztességes eljárás, akkor előfordulhat, hogy túl sok tartalmat távolítanak majd el, mert az üzleti világ biztos-ami-biztos alapon inkább magát védi. Az új szabályozás semmiképp nem vezethet a tartalmak titkosan bevezetett, általános megfigyeléséhez.”

Az elfogadott szöveg ITT elérhető.

  • kapcsolódó anyagok
EURÓPAI UNIÓ JOGA
INTERNET
EURÓPAI PARLAMENT
EURÓPAI UNIÓ
TERRORIZMUS