A tej igazából hasznos vagy épp ellenkezőleg?

2019.07.26. magzsola.hu

A múlt évezredben minden fórum a tehéntej nagy mennyiségű fogyasztására inspirált. Sok helyen még érezhető ennek a hatása, bár kezdik felismerni, hogy nem olyan egyszerű, mint gondolták. (X)

Az összetevőkről

Az biztos, hogy a tehéntejnek vannak olyan összetevői, amik hasznosak az emberi szervezetre, de a kor előrehaladtával kiveszik belőlünk az az enzim, aminek a segítségével felszívódhatnak ezek a hasznos anyagok. Éppen ezért fogalmazhatunk úgy is, hogy a tejfogainkkal együtt elveszítjük a laktóz feldolgozásához szükséges enzimek jelentős részét is.

A laktóz, azaz a tejcukor a tejből és tejtermékekből származó természetes cukor. Legnagyobb hátránya, hogy nem képes közvetlenül felszívódni. A vékonybélben található a lebontásért felelős laktáz enzim, aminek segítségével egyszerű szőlőcukorrá és galaktózzá alakul át, amelyek már a tejcukorral ellentétben képesek a felszívódásra. A lakosság mintegy 75%-ának bizonyos szinten nehézségeket okoz a laktóz megemésztése, ami általában puffadásban, valamint enyhe hasfájásban, hasmenésben jelentkezik.

A tejfogyasztás számos negatív hatással jár az életünkre nézve, melyek közül összegyűjtöttük a leggyakoribbakat.

  • Drasztikusan megemeli a vércukorszintet. Ez igazából csak abban az esetben hasznos, ha valakinek hirtelen leesik a vércukra, így ha kéznél van egy pohár tej, az gyorsan helyrerázza azt.
  • A vér kalcium tartalmának a megemelése sem a legjobb dolog, mivel az lerakódik az érfalakon, és meszesedést okoz a későbbiekben.
  • Található a tejben egy úgynevezett IGF-1 hormon, ami kutatások alapján megnöveli a különböző ráktípusok kialakulását, mint a méhnyakrák, petefészekrák, mellrák, prosztatarák, vastagbélrák, stb.
  • A tejtermékek gyakori, mértéktelen fogyasztása könnyen intoleranciához, étel allergiához vezethet.

Milyen alternatíva létezik?

Főleg a fentiek alapján mindenképp érdemes a napi tejfogyasztást heti 2-3 alkalomra redukálni, ha nagyon muszáj. Jó megoldás lehet még a különböző, növényi tejek kipróbálása, amiket a boltban készen kapunk, vagy otthon különböző technikák segítségével magunknak is előállíthatunk különböző egészséges magvakból vagy rizsből.

A vaj 0,6-0,7 gramm laktózt tartalmaz 100 milliliterenként, ami a tejben lévő 5 g/ 100 ml tartalomhoz képest meglehetősen alacsony, így ezt a szervezet jobban tolerálja. Az sem mellékes, hogy milyen vajat használunk, hiszen a leginkább ajánlott a bio vaj fogyasztása, mivel az biztosan nem tartalmaz antibiotikumokat, hormonokat növényvédő szereket és egyéb ártalmas szereket. Sajnos a nem bio gazdaságokban nevelt tehenek mindezekkel az anyagokkal gyakran érintkeznek, így a tejükben és az abból készült termékekben is megtalálható.

Ennek fényében nem véletlen, hogy a kutatók jobban ajánlják a tejszín és a különböző, belőle készült tejtermékek fogyasztását.

  • kapcsolódó anyagok
PR