A COVID-19 átírhatja a transzferárakat is! - Mire kell figyelniük a cégeknek?

2020.08. 7. Jogi Fórum / LeitnerLeitner

A koronavírus járvány, a vele járó gazdasági problémák és a különböző mentőcsomagok teljesen megváltoztatták a korábbi piaci környezetet. A változásokat a transzferár-nyilvántartásoknak is pontosan kell tükrözniük. „Különösen a naptári évtől eltérő üzleti évvel rendelkező vállalkozások számára jelent ez azonnali és nagy körültekintést érdemlő feladatot. Náluk már most szükséges lehet a szokásos piaci jövedelmezőségük meghatározásánál a világjárvány hatásának a számszerűsítése.” – figyelmeztetett Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletág igazgatója.

Bár a világjárvány elsősorban a 2020-as évet érinti, amely a legtöbb vállalkozásnál az aktuálisan folyamatban lévő üzleti év, vannak olyanok, akiknek már a 2019-es év zárásakor és annak transzferárazásakor sem szabad megfeledkezni a COVID hatásairól. Ők azok a cégek, akik a naptári évtől eltérő üzleti évvel rendelkeznek. Nekik a mérlegkészítés határidejéig, illetve a vonatkozó társaságiadó-bevallás benyújtásáig, amely az évzárás után 5 hónap, át kell gondolniuk és be kell mutatniuk a járvány hatásait a pénzügyi beszámolóik kiegészítő mellékletében és a transzferár nyilvántartásokban is.

Ezeknek a vállalkozásoknak már most szükséges számszerűsíteniük a szokásos piaci jövedelmezőségük meghatározásánál a világjárvány hatásait, különösen akkor, ha az üzleti évüket március végén vagy ezt követően zárták/zárják, ugyanis a WHO március 11-én nyilvánította pandémiává a járványt.

Nehézséget okoz, hogy a járvány hatásai csak az üzleti év egy részében jelentkeznek, ez akár az időszakok elkülönítését és azok külön elemzését is indokolttá teheti. Nem tekinthetjük ugyanis erre hivatkozással az egész üzleti évet veszteségesnek, megfelelő elemzést kell készíteni és ezzel igazolni a vállalkozás tevékenységének jövedelmezőségére kifejtett hatását a pandémiát megelőző, illetve azt követő üzleti időszakra.

Be kell mutatni, ha a járvány hatására a cégcsoportok átstrukturálták a korábbi működési modelljüket és új transzferár módszerek jöttek létre. Ki kell térni a dokumentációban az új modell gazdasági céljára, racionalitására, a szokásos piaci jövedelmezőségre gyakorolt hatására, mindennek a funkcióik, kockázatok, erőforrások részletes elemzésén kell alapulnia.

Fontos annak a kérdésnek a mérlegelése is, hogyan készítsük el a piaci szezonalitások kiegyenesítésére szolgáló többéves elemzésünket, ha válság hatására a vizsgált vállalkozás már visszaesett jövedelmezőségének szokásos piaci voltát szeretnénk alátámasztani, de az elmúlt 3 év pénzügyi adatait nem érintette a válság.

Sőt nemcsak a vállalkozással kapcsolatos gazdasági körülményeket kell figyelembe venni, hanem az összehasonlítható adatokban is megjelenhetnek a járvány hatásai, amelyek azonban nem feltétlenül állnak rendelkezésre, megszerzésük komoly nehézségekbe ütközhet. Mivel a válság nem minden ágazatot érint azonos mértékben, és eltérő lehet az időbeli hatása is, ezért az összehasonlító adatok kiválasztása is nagy figyelmet igényel.

Tehát a transzferár nyilvántartásban a szükséges módosításokat körültekintő elemzés után lehet megtenni, a régi módszerek nem görgethetők tovább automatikusan. A végrehajtott változások bemutatása döntő lesz a jövőbeni adóhatósági transzferár ellenőrzések kimenetele szempontjából. Ezért kell gondosan elkészíteni és később megőrizni a járvány idején keletkezett dokumentumokat, amelyek igazolják a későbbi adóellenőrzések számára a normál üzletmenettől történő eltérő működési modell alkalmazását.

  • kapcsolódó anyagok
TÁRSASÁGI JOG
GAZDASÁGI JOG
ADÓZÁS
CÉGJOG
TRANSZFERÁR