Mától digitális munkarend lépett életbe a középfokú iskolákban - Részletszabályok a miniszteri határozat alapján

2020.11.11. Jogi Fórum / MTI

Döntés született arról, hogy a szalagavatókat kötelező jelleggel el kell halasztani - jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára kedden Budapesten.

Maruzsa Zoltán sajtótájékoztatóján kiemelte: az érettségi vizsgák szóbeli részei, a központi írásbeli felvételi vizsgák, az Oktatási Hivatal által szervezett tanulmányi versenyek az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával hagyományos módon folytatódnak.

Az államtitkár részletezte a járvány elleni védekezés még hatékonyabbá tétele érdekében meghozott, a köznevelést érintő intézkedéseket.

Kifejtette: szerdától a középfokú iskolákban a 9., a 9. nyelvi előkészítő és az ezek feletti évfolyamokon, továbbá a fejlesztő nevelést végző iskolákban, valamint az általános iskolai felnőttoktatásban tantermen kívüli digitális munkarend lép életbe. Ennek részletkérdéseiről miniszteri határozat született, amelyet megküldtek az intézményeknek.

Gyermekfelügyeletet az érintett évfolyamok életkorára tekintettel nem kell szervezni.

A gyermekétkeztetést a feladat jelenlegi ellátójának az igények felmérésére alapozva továbbra is biztosítania kell.

Az államtitkár kitért arra is, hogy a szakiskolákban, szakgimnáziumokban és készségfejlesztő iskolákban a gyakorlati nevelés-oktatás az egészségvédelmi intézkedések szigorú betartásával jelenléti formában is megtartható, ha az tantermen kívüli, digitális munkarendben nem valósítható meg.

Az alapfokú művészeti iskolákban az órákat - főszabály szerint - az általános iskolás korosztálynak hagyományos jelenléti munkarendben, míg a 9. évfolyamtól felfelé tantermen kívüli digitális munkarendben kell megtartani.

A fejlesztő nevelést-oktatást végző iskola, a készségfejlesztő iskola, valamint a szakiskola a sajátos nevelési igényű tanulók számára a jelenlegi formában is megszervezheti a nevelés-oktatást, ha tanuló egészségi állapota, sajátos helyzete vagy belátási képessége ezt indokolja.

A 6 és 8 évfolyammal működő középiskolákban a digitális munkarendre való átállás nem vonatkozik az 5-8. évfolyamok tanulóira. Ők továbbra is jelenléti munkarendben tanulnak az iskolákban. Ha az oktatás megszervezése azt indokolja, az iskolai órarend természetesen átalakítható - tette hozzá Maruzsa Zoltán.

Az óvodák és az általános iskolák az eddig eljárásrend szerint működnek tovább. Kiemelten fontos a takarítás, a fertőtlenítés, a távolságtartás és a hőmérőzés. Ahol pedig a fertőzés megjelenik, ott célzottan - az adott intézményben, az adott évfolyamon, az adott osztályban, az adott épületekben - elrendelik a tantermen kívüli digitális munkarendet.

A köznevelési feladatokat ellátó kollégiumok nyitva maradhatnak. A 9. vagy magasabb évfolyamon tanulóknak azonban nem azonnal, de szombatig el kell hagyniuk a kollégiumot. Van viszont mód méltányosságra: a sajátos nevelési igényű tanulók, a jelenleg éppen érettségizők, valamint egyedi, sajátos helyzetek esetén az igazgató engedélyezheti a bennmaradást a köznevelési kollégiumokban.    

Maruzsa Zoltán beszámolt arról is, hogy az érintett középfokú iskolákban a pedagógus I. és II. fokozatra irányuló minősítő eljárásokat átmenetileg felfüggesztik, a mesterpedagógus eljárások a hagyományos eljárásrend szerint folytatódnak.

Az államtitkár kiemelte, hogy a munkarendváltásra való felkészülést a tanév előtt kiadott intézkedési terv rögzítette. E szerint a nevelőtestületnek, tehát minden iskolának az OH honlapján közzétett ajánlás mentén ki kellett dolgoznia saját protokollját és a bevezetésre fel kellett készülnie. Senkit nem ért tehát váratlanul az eltérő munkarend bevezetése - mondta.

Kitért arra is, az iskolákat is kérték, hogy - ha az szükséges - bocsássanak informatikai eszközöket a tanulók rendelkezésére. A digitális munkarend támogatása érdekében pedig valamennyi digitális szolgáltatás - a nemzeti köznevelési portál, a Sulinet, a Tankönyvkatalógus, a KRÉTA és a KRÉTA digitális kollaborációs tér - rendelkezésre áll, hogy segítsék a pedagógusok munkáját, a tanulók tanulását.

Az államtitkár beszámolója szerint most a tavaszi gyakorlattól eltérően szükség esetén lesz lehetőség egyéni és kiscsoportos konzultációk szervezésére. A pedagógusok is be tudnak járni az intézménybe és bentről is tudnak dolgozni, ha szükséges - tette hozzá.

Maruzsa Zoltán köszönetet mondott minden pedagógusnak az elmúlt két és fél hónapban végzett elkötelezett oktató-nevelő munkájáért. Úgy értékelte: a preventív intézkedések mellett az ő odafigyelésüknek köszönhető, hogy az óvodák és iskolák továbbra sem váltak járványügyi gócpontokká.

"Az oktatás működik, gyermekeink fejlődnek, okosodnak, növekednek és gyarapodnak, legyen szó a hagyományos vagy akár a tantermen kívüli, digitális munkarendről" - fogalmazott az államtitkár.

Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn a Facebook-oldalán számos, a járvány terjedését korlátozó intézkedést jelentett be. A többi között elmondta, a középiskolákban, nyolcadik osztály fölött digitális oktatás lép életbe, míg a bölcsődék, óvodák és általános iskolák a 14 év alattiak számára nyitva maradnak. Bejelentette azt is, hogy a kórházi dolgozókat, az iskolai tanárokat, az óvónőket és a bölcsődei dolgozókat hetente célzottan tesztelni kell.

Az utóbbival kapcsolatos kérdésre válaszolva Maruzsa Zoltán azt mondta: a minisztérium a kormánnyal közösen dolgozik azon a rendeleten, amely a pedagógusok tesztelését szabályozza majd.

Kihirdette a legújabb védelmi intézkedéseket a kormány - A részletek!

  • kapcsolódó anyagok
JÁRVÁNYÜGY
JOGALKOTÁS
OKTATÁSÜGY