Az online tevékenység kikerült a Róma II javaslatból

2002.05. 6. CW Számítástechnika

Eredményes volt az internetes és a reklámcégek, valamint a kiadók lobbizása, akik szerint az uniós jogszabály, amely a határokon átívelő kereskedelmi viták megoldásában a fogyasztó országának törvényeit tekinti mérvadónak, végső hatásában az EU belső piacának széttöredezését eredményezheti.

Pénteken ugyanis az Európai Bizottság úgy döntött, hogy a szabályozási javaslat hatálya alól kikerült minden online tevékenység, mert az elektronikus kereskedelmet szabályozó direktíva érvényes az internetre, míg a tévére pedig a "TV határok nélkül" direktíva vonatkozik. Mindkét irányelv szerint a vitákban a szolgáltató országában érvényes törvények irányadóak. A lobbizók elégedettek a fejleménnyel, bár továbbra is fejfájást okoz nekik az, hogy az egyes tagországok reklámtörvényeihez is alkalmazkodniuk kell. Svédországban például tilos a gyerekek számára reklámozni, Németországban pedig a "kettőt fizet, hármat kap" típusú akciók vannak tiltva, Belgiumban és Franciaországban pedig a tilos a tengerentúli cégeknek a meghatározott kiárusítási időszakokon kívül is akciókat rendezniük. Az EU hivatalnokai szerint fentiek miatt nehéz helyzetbe kerülhet a bizottság, ha fel akar lépni egy tagország ellen, amely tisztességtelen marketing eszközöket használva érvényesít protekcionista politikát, hiszen a tagállam azzal védekezhet, hogy ő csak a Róma II-t érvényesíti.