Pénzbüntetést nem szabott ki a Versenyhivatal, de megállapította, hogy a Pepsi törvényt sértett azzal a reklámkampányával, amely a visszaváltható palackokról igyekezett lebeszélni a vásárlókat.

Az ügyben a Reklámetikai Bizottság korábban elmarasztalta a céget, környezetvédők pedig tüntetést szerveztek.

“Az ügyben indított négy eljárást szakmailag megnyertük, az érdemi harcot a környezet elvesztette” – foglalta össze a Pepsi kampánya ellen kezdettől hadakozó Hulladék Munkacsoport egyik vezetője a hónapok óta húzódó történetet.

Kicsi, de izmos

Emlékezetes, hogy a cég tavaly októberben kisméretű plakátokkal árasztotta el az élelmiszerboltokat. Ezeken a “Te melyiket választod, ha az áruk egyforma?” felirat mellett baloldalt látható egy mínusz jellel ellátott, felségjelzés nélküli visszaváltós palack, amely ördögibb még a könnyűdrogoknál is, hiszen : “sok helyet foglal”, “ütött-kopott”, sőt “sorbaállásra kényszerít”. Bezzeg a jobbra látható jól eldobható Pepsis palack egyrészt pluszjelet kapott, másrészt “vadonatúj”, szép” és “könnyen kezelhető”.

Bár a cég képviselői még az Index keresztkérdéseire is azt állították, hogy nem volt céljuk az visszaváltós palackok fikázása, ezt a nem különösebben hihetően hangzó vonalat a Versenytanács előtt már nem erőltették és beismerték a dolgot.

Tisztességtelen általánosítás

A Versenytanács végül – hasonlóan a Reklámetikai Bizottsághoz – elmarasztalta a Pepsit, mivel “megítélése szerint az eljárás alá vont eltúlozta, indokolatlanul, a fogyasztói döntéseket tisztességtelenül befolyásoló módon általánosította a visszaváltható és az eldobható műanyag palackok egyes tulajdonságait az általa alkalmazott reklámplakáton.”

A határozat egyenként végigmegy a plakát állításain és megmutatja, hogy bal és jobboldalt felsorolt negatív és pozitív állítások jó része eltúlzott vagy egyenesen félrevezető. Ráadásul azzal, hogy a “jó” palack egyértelműen Pepsis, míg a másik egyértelműen nem az, a konkurenciának is ártottak.

Figyelniük kell a környezetre

A Versenytanács mindezek után kimondta, hogy a reklámozó cégeknek kötelességük figyelemmel lenniük a környezet érdekeire is. “A tömegfogyasztás előnyeit már élvező magyar fogyasztók környezettudatossági szintje még nem kellően fejlett, így ennek emelése olyan közügy, amelyre a fogyasztói kereslet alakulását irányító vállalkozásoknak reklámtevékenységük során tekintettel kell lenniük.”