Több UPC chello előfizető kapta kézhez a közelmúltban a cég új előfizetői szerződését: elsősorban akik korábban Broadband előfizetők voltak, de most már csak a chello szolgáltatását vehetik igénybe (ez Nyíregyháza, Debrecen, Nagykanizsa és Szolnok UPC-s internetelőfizetőit érinti), illetve néhány fővárosi ügyfélhez is postázták az új szerződést.

Az előfizetői szerződés azonban tartalmaz egy igen sajátos pontot is, melynek alapján a szolgáltató marketingadatbázist építhet ügyfelei adataiból, azt továbbíthatja szerződéses partnereinek például piac- és közvéleménykutatás céljából – akár külföldre is. A szerződés 6-os pontjával – mely “Hozzájárulás az előfizetői adatok kezeléséhez” címet viseli – nem lenne baj, ha nem lenne integrálva az előfizetői szerződésbe, azaz külön lehetne nyilatkozni arról, hogy az előfizető hozzájárul-e az adatai kiadásához vagy gyűjtéséhez. Minthogy azonban ez a pont a szerződés részét képezi, azok, akik továbbra is használni kívánják a UPC chello szolgáltatását, egy alkotmányos alapjogukról kényszerülnek lemondani, mely a személyes adataik védelmét szolgálja.

Hagymásy András, a UPC kommunikációs igazgatója szerint szó sincs spamadatbázis építéséről, a UPC egyszerűen a saját ajánlataival keresné meg az előfizetőket, illetőleg az ügyfelek véleményének szondázásához vennék igénybe piac- vagy közvéleménykutató intézetek segítségét. A külföldre továbbított személyes adatok pedig – Hagymásy szerint – a UPC hollandiai központjához kerülnének. Kérdéses azonban, hogy egyfelől ez miért nem így szerepel az előfizetői szerződésben, illetve hogy miért nincs lehetősége a UPC chello előfizetőinek ragaszkodniuk ahhoz, hogy ne kapjanak reklámleveleket a UPC-től, és ne kerüljenek adataik egy Magyarországon és Hollandiában egyaránt létrejövő marketingadatbázisba. Hagymásy András jelezte, hogy az előfizetői szerződést, mely az általános vállalkozási feltételek része, a Hírközlési Felügyelet részére előzetesen megküldték, s ott a szöveget jóváhagyták.

Gulyás Csaba, az adatvédelmi biztos hivatalának munkatársa a HWSW kérdésére elmondta, hogy az adatvédelmi törvény szigorúan rendelkezik a külföldre történő adattovábbításról. Határainkon túlra személyes adatot kiküldeni még az érintett beleegyezése esetén is csak akkor lehet, ha az adatkezelés feltételei külföldön is legalább olyan szintűek, mint hazánkban. Ez pedig az új előfizetői szerződésből egyáltalán nem derül ki, hiszen csak annyi szerepel benne, hogy az adatokat a UPC “küföldi kapcsolt vállalkozása” részére megküldhetik – ami pedig (multinacionális cégről lévén szó) igen sok országot, és sokféle helyi adatkezelési szabályt takarhat.

A UPC chello előfizetőinek tehát tanácsos megfontolniuk a szerződés aláírását, hiszen abban a megfogalmazásban, ahogy ott szerepel, akár törvénysértő adattovábbításra is lehetőséget nyújthat. A szerződés szövegével egyet nem értőknek tehát tanácsos akár a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez, akár az Országgyűlési Biztosok Hivatalához fordulniuk – feltéve persze, ha a UPC nem postáz újabb – az adatvédelem szempontjából szabatosabb és megnyugtatóbb szövegezésű, a UPC-marketingre nem vevő ügyfeleknek választási lehetőséget biztosító szerződést.