Budapest, 2001. február 27. (MTI) – A rendőrég március elsejétől határozottan fellép azon szexuális tartalmú hirdetések feladói és közzétevői ellen, akik a szolgáltatást közvetítőn keresztül kínálják – nyilatkozta a csütörtöktől életbe lépő változások kapcsán az MTI-nek a Belügyminisztérium illetékese.
Borai Ákos, a jogi főosztály helyettes vezetője hangsúlyozta: ehhez hozzátartozik, hogy szankcionálják, ha a szexuális szolgáltatásokat nem a szexuális áruk üzletében vagy erotikus újságokban hirdetik.
Ez azt jelenti, hogy március elsejétől a törvény módosítása értelmében nem lehet szexújságokon, illetve -boltokon kívül szexuális szolgáltatásra vonatkozó hirdetést elhelyezni.
A gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosítása – egyebek mellett – megtiltja a szexuális árukon vagy szexuális áruk üzletén kívül a szexuális szolgáltatás reklámozását. Tilalmazza továbbá a szexuális ingerkeltésre irányuló reklámot, beleértve az ezt a célt szolgáló emeltdíjas távközlési szolgáltatás reklámját is.
Borai Ákos elmondta: a rendőrség többféle módszerrel tudja ellenőrizni azt, hogy “önreklámról”, vagy közvetítő által feladott hirdetésről van-e szó. Ilyen lehet például az, ha telefonhívással vagy úgynevezett “próbavásárlással” vizsgálják a hirdetés mögötti személyt.
Szólt arról, hogy a szervezett bűnözés elleni törvénycsomag értelmében a szexuális szolgáltatásokra vonatkozó szabályok megszegőivel – akár a feladóval, akár a közzétevővel – szemben közigazgatási bírság szabható ki, amire korábban is megvolt a lehetőség.
Ennek összege akár egymillió forint is lehet hirdetésenként, míg a szabálysértési törvény szerint a feladó 100 ezer forinttal pénzbüntetéssel is sújtható.
Borai Ákos megemlítette, hogy a BRFK-n létezik egy speciális csoport, amely folyamatosan szemlézi a szexuális tartamú hirdetéseket, majd számítógépes adatbázisba viszik fel, s ezáltal “be tudják mérni” a közvetítőket.
– Az adatbázis célja, hogy elbizonytalanítsa a sajtószerveket és a hirdetés feladóit, s erre már voltak is pozitív példák – közölte Borai Ákos.
Hozzátette: a BM szorgalmazza, hogy a szemlézésnek – a BRFK-hoz hasonlóan – az ország többi megyéjében is kialakuljanak a személyi és technikai feltételei.
A rendőrségi ellenőrzésen túlmenően minden más szexipari vállakozással szemben a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség léphet fel, s reklámfelügyeleti bírsággal élhet, amelynek viszont nincs felső határa – ismertette.
A törvényalkotó szándéka a módosítással az volt, hogy a nem erotikus rendeltetésű sajtótermékek megtisztuljanak, s a szexuális szolgáltatást kínáló hirdetések visszaszoruljanak oda, ahová valók.
Cél volt emellett a pornográf reklámok eddigi teljes tiltásának feloldása, valamint az ilyen jellegű hirdetések korlátok közé szorítása – magyarázta Borai Ákos.