Ombudsmani vizsgálat a hajléktalanok személyazonosító okmányainak ügyében

2002.12.17. MTI

Egyes kerületi okmányirodák valóban elküldik a hajléktalan személyeket azért, hogy ügyeiket másik kerületben intézzék - állapította meg az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese a hajléktalanok személyazonosító okmányai kiadásának gyakorlatát áttekintő vizsgálatában.

Takács Albert véleménye szerint a hajléktalan ügyfeleket átirányító önkormányzatok magatartása alkotmányos visszásságot idéz elő, emiatt sérül az Alkotmányban foglalt jogállamiság elvéhez szorosan kötődő tisztességes eljárás követelménye, valamint a kérelem előterjesztéséhez való jog és diszkrimináció tilalma. Az ombudsman általános helyettese a Menhely Alapítvány panasza alapján folytatta le a vizsgálatot. Az MTI-hez kedden eljuttatott közlemény szerint az alapítvány intézményvezetője a fővárosi kerületi okmányirodák hajléktalanokkal szembeni eljárását sérelmezte a személyazonosító igazolvánnyal való ellátásuk kapcsán.

Az intézményvezető kiemelte, hogy egyes okmányirodák az ügyfeleiket szóban elutasítják és más kerületi okmányirodákhoz küldik; limitálják továbbá a fogadható hajléktalanok számát (heti öt főben), és ha költségmentességet kérnek, annak az elbírálásáig nem adnak ki számukra igazolványt. Ez pedig gátolja őket egyéb ügyeik intézésében. A vizsgálat során az ombudsman általános helyettese megállapította, hogy az eljárási illeték meg nem fizetése általánosságban nem akadálya a személyazonosító okmányok kiadására irányuló kérelmek elbírálásának, feltéve, ha a hajléktalan kérelmező a költségmentesség iránti kérelmét benyújtja az okmányirodának. "Az ideiglenes személyazonosító igazolványt azonnal kiadják részükre, mivel ők többnyire semmilyen más, a személyazonosságukat igazoló okmánnyal nem rendelkeznek" - olvasható a közleményben. Takács Albert megállapította azt is, hogy a költségmentességi kérelmek elbírálásánál egyes önkormányzatok korlátozták a költségmentesség teljesítését, illetve az eljárás szabályairól jegyzői intézkedés rendelkezett.

Ezzel kapcsolatban is alkotmányos aggályának adott hangot az ombudsman általános helyettese, mivel az önkormányzat jegyzőjének az úgynevezett belső intézkedése csak az általa vezetett polgármesteri hivatal szervezeti működésére vonatkozóan állapíthat meg szabályokat, az állampolgárok életviszonyait nem szabályozhatja. Takács Albert ismertetése szerint a kérelmek elbírálásának gyakorlata, a jogi szabályozás hiányára tekintettel alkotmányos visszásságot idéz elő a jogállamiság elvéből következő jogbiztonság sérelmével, és a diszkrimináció tilalmával összefüggésben. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának általános helyettese ajánlásában felkérte a belügyminisztert, hogy a hajléktalanok ügyfélfogadásánál tapasztalt alkotmányos jogsérelmek megszüntetése érdekében tegye meg a hatáskörébe tartozó intézkedéseket. Azt javasolta továbbá a belügyminiszternek, hogy gondoskodjon a költségmentesség engedélyezésének feltételeit megállapító jogi szabályozás kiadásának előkészítéséről.

  • kapcsolódó anyagok
OMBUDSMAN