Visszavonták a Színes TV Műsor lapengedélyét

2003.03.10. Sanoma Budapest Kiadó sajtóközlemény

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma törölte a lapnyilvántartásból az Axel Springer Kiadói Kft. Színes TV Műsor című lapját. A határozat kimondja, hogy a decemberben kiadott műsorújság olyan mértékben hasonlít a Sanoma Budapest Kiadói Rt. Színes RTV című lapjára, hogy az alkalmas a vásárlók megtévesztésére. A megtévesztő lap nem jelenhet meg többet.

A Színes RTV a második legjelentősebb szereplő a műsorújságok piacán: eladott példányszáma több mint 300 ezer hetente. Sok év alatt minden új műsorújság, programmagazin megjelenése után tovább tudta erősíteni stabil piaci helyét. Az Axel Springer decemberben új műsorújságot adott ki Színes TV Műsor néven. Az új lap nemcsak címében, hanem grafikai megjelenésében, belső tagolásában, rovatainak elhelyezésében is kísértetiesen hasonlított a Színes RTV-re. Mivel hasonló esetek az elmúlt időszakban több alkalommal történtek a lappiacon, a Sanoma Kiadó úgy döntött, hogy a precedens értékű ügyben a hatóságokhoz és a szakmai nyilvánossághoz fordul.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma végül meghozta a döntést. Az Axel Springer Kiadó Színes TV Műsor lapját a következő indoklással törölték a lapnyilvántartásból: "A lapok egy-egy lapszámát összevetve megállapítható, hogy a két lapnak címe, a címnek a címlapon való elhelyezkedése, a címlap egyéb jellemzői, a külső, a belső grafikai, tipográfiai, szerkesztési sajátosságai olyan nagyfokú hasonlóságot mutatnak, mely hasonlóság alkalmat adhat a lapok összetévesztésére és ezáltal a fogyasztók megtévesztésére."

A megtévesztő hasonlóságot független, szakmai felmérés is igazolta. A Medián Piackutató Intézet 2003. januárjában kutatást végzett a lapvásárlási szokásokról a műsorújságok piacán. A kutatók a Színes RTV rendszeres olvasóit kérdezték, akik a lapot alaposan ismerik. A kutatás megállapította, hogy még ők is könnyen összekeverik az általuk rendszeresen olvasott műsorújságot a Színes TV Műsorral: 71 százalékuk semmilyen különbséget nem látott a két újság között, az új lap bemutatott oldalairól úgy vélte, hogy az az általa is olvasott Színes RTV-ből való. A válaszadók 84 százaléka nagyon hasonlónak vagy ugyanolyannak találta a két műsorújságot, egyharmaduk pedig egyenesen úgy emlékezett, hogy már vásárolt is a korábban nem kapható Színes TV Műsorból.

A reklám- és médiaügynökségek úgy alakítják ügyfeleik hirdetési stratégiáját, hogy a lehető legtöbb, célcsoporthoz tartozó olvasót érjenek el a lehető legolcsóbban. Egy klónként viselkedő kiadvány megzavarja a fogyasztókat: ha a márkás lap rendszeres olvasója egy hónap alatt háromszor az eredeti újságot veszi, egyszer pedig a másolatot, akkor a lapra építő reklámkampány hatásfoka is negyedével csökken. Úgy, hogy közben az új lapnak sem alakul ki stabil vásárlórétege. A hirdetők elpártolnak, azaz: az igazi veszteség a piac egészét éri.