Magyarország EU-csatlakozása kapcsán nincs olyan elvárás, hogy utólagosan katalizátort kell szereltetni a négyütemű Otto, vagy Diesel motorral rendelkező személygépkocsikba, tehergépkocsikba és autóbuszokba.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium ezt annak kapcsán közölte, hogy az EU-csatlakozást népszerűsítő TV-reklám tévesen arról tájékoztatja a nézőket, hogy a csatlakozás után “katalizátorral kell felszerelni” a régebbi gyártású autókat. A GKM megítélése szerint a reklám által sugallt téves információ negatív következményekhez vezethet. A hirdetés mintegy 400-500 ezer, részben egykori kelet-német gyártmányú, részben az elmúlt tíz évben, magánimportban behozott, még katalizátorral nem felszerelt nyugati kocsi tulajdonosát rémisztheti meg, mivel a katalizátor utólagos beszereltetése meglehetősen költséges. A szaktárca ugyanakkor rámutat: a kétütemű motorral ellátott gépkocsik esetében 2005. július 1-jétől a vizsgán, illetve a környezetvédelmi felülvizsgálaton a szénmonoxid-tartalom mellett az addig nem ellenőrzött szénhidrogén-tartalmat is mérni fogják a gépkocsi szennyezőanyag-kibocsátásában.

A két évvel ezelőtt meghirdetett szennyezőanyag-kibocsátási határértéket a kétütemű járművek csak úgy tudják majd teljesíteni, ha motorjukra jóváhagyott katalizátort szerelnek fel – ismerteti a szaktárca. Ez ma Magyarországon 200-300 ezer autót érint, a katalizátor felszerelésének költsége pedig mintegy 50 ezer forintot tesz ki. A minisztérium számításai szerint 2005-re a legutolsó kétütemű motorral eladott Trabant, Wartburg és Barkas is 17 évesnél idősebb lesz. E járművek egy részét, főleg a 20-25 éveseket, tulajdonosaik addigra – a javítást gazdaságtalannak ítélve – maguktól is leselejtezik. Aki mégis kétütemű járművének továbbüzemeltetése mellett dönt, katalizátort felszereltetve ezt megteheti – közölte a GKM.