Érdemes megvárni az Európai Unióba való belépést azoknak, akik a közeljövőben kívánnak új személygépkocsit venni. A csatlakozás, illetve az uniós autópiac 2005-ös felszabadítása valószínűleg az autóárak jelentős csökkenését hozza. Az új és a használt gépkocsik költségeit jelentősen befolyásolja az autóvásárlás finanszírozása terén várható átalakulás. Az itthoni autófinanszírozás átveszi a nyugat-európai gyakorlatot.

Az egyik legnagyobb autófinanszírozással foglalkozó magyarországi pénzintézet, a Merkantil Bank Rt. elnök-vezérigazgatója, Kolossváry Ádám a közelmúltban elmondta: 2005-től, fél évvel a belépést követően teljesen szabaddá válik az Európai Unió autópiaca. Ennek leginkább a fogyasztók látják majd a hasznát, kiegyenlítődnek az árak, azonossá válnak a finanszírozási feltételek. A verseny erősödésével a lízingcégeknél gyorsul a koncentráció, valószínűleg számos fúzióra is sor kerül. Az új szabályozás átrendezi az EU-ban az autóeladások piacát. A változások közé tartozik, hogy minden piacon szereplő márkakereskedőnek új szerződést kell kötnie az autógyárakkal. Ezek a szerződések határozott időre, legkevesebb öt évre szólnak majd hat hónapos felmondási idővel úgy, hogy a szerződés tervezett felbontása előtt két évvel értesíteni kell a márkakereskedőt.

A mostaninál lényegesen szigorúbb minőségi követelményeknek kell megfelelniük a márkakereskedéseknek. Ugyanakkor megszűnik a márkakereskedések kötelezettsége, hogy szervizet működtessenek. Az alkatrészek beszerzésénél és feloldják az eddigi kötöttséget, így nem csak az autógyáraktól vásárolhatnak. A csatlakozás után olyan új autókereskedők is megjelennek majd Magyarországon, amelyek eddig nem tevékenykedtek az országban. Jelenleg mintegy 800 autókereskedő működik az országban. Kolossváry Ádám szerint számuk várhatóan legalább a felére csökken a kiélezettebb verseny következtében. Az új szabályozás az új autók esetében ajánlott árat, illetve maximált árat ír majd elő, de előre rögzített minimum ár nem lesz.

Az egyszerűbbé váló kereskedéssel párhuzamosan az autófinanszírozás is átalakul. Már most is jelentős az autólízing finanszírozásban az euró, illetve a svájci frank alapú hitelnyújtás aránya, ez a jövőben vélhetően tovább nő. (Ennek oka, hogy mind az euró kamatok, mind a svájci frankban számított autófinanszírozási kamatok jelentősen alatta maradnak a forintkamatoknak. A forintkamatok még mindig 10-13 százalék közöttiek, lízingcégektől függően.) Az autófinanszírozás a Magyar Lízingszövetség napokban közzétett adatai szerint az összes eszközfinanszírozáson belül döntő jelentőségű. Tavaly a lízingszövetség összes, 812,8 milliárd forintos eszközfinanszírozásán belül 85 százalékot tett ki a személygépkocsik és haszongépjárművek együttes finanszírozása, míg ez az arány 2001-ben 81 százalék volt. Ugyanakkor a haszongépjárműveknél 2002-ben a finanszírozási arány csökkent, mégpedig 21 százalékról 13 százalékra.

Jelenleg drágítja az autók piaci árát, hogy – elsősorban piacszerzési célból – a lízingcégek óriási összegű jutalékot fizetnek egy-egy megkötött lízingszerződésért a márkakereskedőknek. Kolossváry Ádám elmondta: a Merkantil Bank egy-egy autó eladásáért szerződésenként átlagban 51.000 forintot fizet a dealereknek. Más források szerint vannak olyan lízingcégek, amelyek hajlandók a szerződéses összeg 10 százalékát is visszajutatni a márkakereskedőnek. Ezek a jutalékok a külföldi dealerek, autókereskedők megjelenésével lényegesen csökkenhetnek. Az átalakuló piaci szabályok miatt az autófinanszírozó hazai lízingtársaságok között jelentős fúziós hullám következhet be. A folyamatot erősítheti, hogy a baseli bankfelügyeleti bizottság két-három éven belül nagy mértékben szigorítja a lízingcégek tőkekövetelményeit is. Így Kolossváry Ádám szerint a lízingpiac nagy mértékben tisztulhat, azok a lízingvállalatok maradnak felszínen, melyek a finanszírozott eszközökre jelentős tartalékokat tudnak félretenni és amelyek erős anyabanki háttérrel rendelkeznek.