Interjúnk Dr. Mándi Sándorral készült, aki a Közlekedési Igazgatás országos vezetõje volt, de nemrégiben váltott és magánpraxisban tevékenykedik tovább. A magyar autósok, a gépjármûvek körüli összetett jogi
környezetrõl, illetve az innen kiragadott témákról kérdeztük.

– Kevés olyan terület van a hétköznapokban, mint az autózás, ahol az ember szinte minden vonatkozásban jogi elõírásokkal találkozik, akár közlekedik, akár parkol, akár karbantartja a gépjármûvét. Nem csoda hát, hogy az Ön mindenki számára elérhetõ tanácsadó szolgáltatása (a www.totalcar.hu oldalon) olyan népszerû. Mennyire szorulnak segítségre az állampolgárok? Mennyire “felhasználóbarát” a magyar jogi környezet az autózást illetõen?

Az ügyvédi munkám során döbbentem rá ,hogy az állampolgárok mennyire ki vannak szolgáltatva a hatalomnak. Aki korábban ismert az tudja, hogy az általam vezetett közlekedési igazgatás talán a legkevésbé bürokratikus szolgálat volt a rendõrségen belül. Ezért is ért váratlanul ez az új élmény.

A konkrét kérdésre válaszolva abszolút nem felhasználóbarát a gépjármûves jogi környezet. Kevés a reklám, az ismeretterjesztés. Az új szabályokkal már csak a rendõri intézkedéskor szembesül a jármûvezetõ. Sajnos ilyenkor sem biztos, hogy helyes információval gazdagodik, inkább az a tipikus, hogy néhány tízezer forinttal szegényedik.

– Sokakat érint, akár foglalkozásszerûen a használt külföldi autók behozatala és értékesítése. Nemrégiben hozott jogszabályi könnyítés, hogy vámot ugyan nem, de az ÁFÁ-t meg kell fizetni. Hozott ez az intézkedés pezsdülést, esetleg jobb állapotú jármûveket a magyar piacra?

Feltétlenül. Az új jogi környezet eredményeként a behozott jármûvek száma a többszörösére emelkedett. Várható, hogy az EU-hoz való csatlakozás közeledtével ez a szám tovább növekszik.

– Használt autóknál az adás-vételnél mire kell ügyelni? Mik azok a lényeges körülmények, amire az eladónak törvényi kötelezettsége figyelmeztetni a vevõt? Milyen fontos részletekre kell még ügyelni vásárláskor, vagy eladáskor?

Bár a lopott jármûvek száma egyre csökken, még mindig elsõszámú feladat az ilyen jármû kiszûrése. Ebben ma már segit az eredetiség ellenõrzés.Egyre azonban ügyeljünk! Az adásvételt csak az ellenõrzést követõen bonyolítsuk le és a vizsgálatnál legyünk jelen.Ez azért is fontos,mert a szakértõi állomás a jármû rejtett hibáira is rá tud mutatni. Sokszor elfelejtik a jármûvásárlók, hogy ma már a tulajdonjog igazolásához törzskönyv is kell.

– Szintén aránylag újnak tekinthetõ eljárás az autóvásárlás körül az eredetvizsgálat. Milyenek a gyakorlati tapasztalatok ezzel az új intézménnyel kapcsolatban? Beváltotta-e a hozzá fûzött reményeket, azaz a lopott személygépkocsik értékesítésének megakadályozását?

Az eredetiség vizsgálata magyar találmány, méghozzá Európában is elismert új eljárás. Hatására a jármûlopás több mint 50 %-al csökkent. Bár mint mindenhol, hibák itt is vannak, de ezek száma elenyészõ. Szerintem az a legfontosabb, hogy évente több mint tízezer családnak nem kell átélni a szeretett járgány eltûnésével járó lelki és anyagi terheket.

– Kifejezetten vitatott jelenség az idéntõl bevezetett pontrendszer. Sokan azon az állásponton voltak, hogy a megoldás jogrendszerünktõl idegen. Mit mutat a gyakorlat, volt haszna az intézmény bevezetésének?

Semmi! A magyar pontrendszer olyan mint a magyar futball.Rengeteg pénzbe kerül,de semmi értelme. A koncepció nem átgondolt. Sõt talán ilyen nincs is. A kísérleti bevezetés pedig csak azt jelzi,hogy az éles lõgyakorlatra a jogalkotó sem tartotta alkalmasnak a rendszert.

– A most vezetõi engedélyt szerzõ, kezdõ sofõrök ideiglenes jogosítványt kapnak, ez az intézkedés is valószínûleg külföldi mintára került bevezetésre. Milyen korlátozásokat jelent az ideiglenes engedély?

A pontrendszer és a kezdõ vezetõi engedély testvérek: az egyik a “Bice”, a másik a “Bóca”, a tizenkilenc és az egyhíján húsz esete. A hatása szinte érezhetetlen. A kezdõ vezetõ kettõ évig motorkerékpáron utast nem szállithat, egyéb kategóriával pedig pótkocsit nem vontathat. Úgy gondolom, hogy ez nem világrengetõ.

– Az Európai Uniós csatlakozás valószínûleg komoly változásokat hoz a környezetvédelmi elõírásokban. Várható, hogy több autótípus képtelen lesz megfelelni ezeknek. Ön milyen szigorra számít, ezeket a típusokat azonnal kivonják a forgalomból, vagy várható egy bizonyos türelmi idõszak alkalmazása?

A magyar valóság hosszú türelmi idõt igényel! Harminc-negyvenezer forintos fizetéssel kevesen tudják évente cserélni a jármûveiket. Legfeljebb a politikusok, vagy a hozzájuk közelálló körök. Azt hiszem egy békés kiöregedés jobban öszhangban van az életszínvonal “szédítõ” emelkedésével.