Mong Attila: A köcsögözés mint stratégia

A közmédia a két évvel ezelőtti nagy fogadkozások ellenére labdába sem képes rúgni az internetes nagy hírszolgáltatókkal szemben, a közösségi média kínálta lehetőségeket pedig szinte egy az egyben kihasználatlanul hagyja. Mong Attila írása.

Találós kérdés következik a Mérték blogon. Vajon mi van a menetrendek.hu és a humormaffia.hu között az interneten? Nem fogják kitalálni: e két nagy látogatottságú weboldal között a Webaudit rangsorában (április 21-i adat) a Magyar Közmédia csoport internetes oldalainak nézettsége szerepel, nagyjából napi 130-150 ezer látogatóval. A hasonló profilú oldalak közül kicsit megelőzi ugyan az atv.hu-t, de messze lemarad a nagy versenytársaktól, a napi mintegy egymillió látogatót vonzó origo.hu-tól, az index.hu-tól, vagy a több százezres látogatottsággal büszkélkedő hvg.hu-tól.

Mindezt úgy, hogy a közmédiának tartalmat szolgáltató MTVA költségvetése az idén 78 milliárd forintra rúg, tehát pénz, paripa és fegyver is bőven rendelkezésre állna a piaci térhódításhoz, ráadásul ambícióban sincs hiány. Emlékezzünk csak arra, hogy 2010 novemberében milyen fogadkozások hangzottak el felelős állami vezetők szájából arról, hogy az akkor létrehozott hírcentrumra építve, a hirado.hu-val két éven belül lenyomnák az Indexet és az Origot is. A két év eltelt, kicsit még több is, és most már lassan kijelenthetjük, hogy az ígéretekből semmi sem valósult meg, legfeljebb egy kis köcsögözésre telt a versenytársakkal szemben. Az emlékezetes tavaszi hóvihar idején ugyanis nem sikerült rendesen tájékoztatni  az adófizetőket – ezt a feladatot ezerszer jobban ellátták a piaci konkurensek -, ezután pedig ahelyett, hogy csendben maradtak volna és halkan köszönetet mondtak volna, inkább leköcsögözték a kritikát megfogalmazó indexes újságírót.

Egyik oldalról persze jó hír, hogy a közpénzből működő hirado.hu közel sem jár ahhoz, hogy lenyomja piaci versenytársait, hiszen ez csak azt bizonyítja, hogy az állami propagandára nincsen különösebb igény, a piaci versenytársak remekül, sőt a közszolgálatnál még jobban is ellátják a közfunkciókat. Másik oldalról természetesen nincsen okunk örülni, és nem csak a látogatottság sajnálatos elmaradása miatt. Ha a közmédia egyébként fantasztikusan magas színvonalú szakmai teljesítménnyel kápráztatná el az arra kíváncsi keveseket az interneten, akkor legalább azt mondhatnánk, hogy a magyar közszolgálati tévé és rádió sokrétű és igényes webes megjelenését egyelőre nem nagyon érti a közönsége, de majd rájönnek, miből maradnak ki. De nem.

Miközben a különböző forradalmi fejlesztéseknek köszönhetően az intenetes média újabb és újabb lehetőségeket kínál lassan már szinte mindenkinek arra, hogy egyetlen mobiltelefonnal tartalomszolgáltató legyen, a magyar közmédia nincsen vagy alig van jelen ezeken a csatornákon. A világ különböző helyein dolgozó, tanuló, korábban a határokon belül élő, vagy határon túli magyarok hiába keresik a letölthető magyar nyelvű rádióadásokat a podcast-szolgáltatóknál: az androidos telefonokra ugyan kifejlesztettek egy vérszegény alkalmazást, de az Iphone senkinek sem jutott eszébe. Ráadásul ez a fajta megjelenés az – egyre kevésbé drága pénzen kifejlesztett – alkalmazásokon múlik. Gyakorlatilag semmibe sem kerülne például feltenni az érdekesebb adásokat a rádiózást a közösségi médiával ötvöző és egyébként német startupként világhódító rádiós (mobil)alkalmazásra, a Soundcloudra, vagy egyéb, bőségesen rendelkezésre álló lehetőségeket igénybe venni. Ugyanígy gyér a tévés internetes és mobilinternetes megjelenés is, és a közösségi média stratégia sem világos: a hirado.hu a Facebookon alig 21 ezer követővel rendelkezik, a twitter pedig egy az egyben kimaradt a gondolkodásból.

A közmédiánál összességében még azokkal a lehetőségekkel sem élnek, amelyekből viszonylag kevés pénzből, kis kreativitással, kis fejlesztéssel óriási hatást tudnának elérni. Csak a köcsögözésre telik.