Versenyjog

BLOG új hozzászólás

A hozzászólásokban leírtak kizárólag a szerző álláspontját türközik!


Szilágyi Pál: Megjelent a német versenyhatóság booking.com döntésének teljes szövege

2016. január 26.

A német Bundeskartellamt versenykorlátozónak minősítete a Booking.com (és a hasonló portálok) árparitási klauzuláit. A Bundeskartellamt a világ legjobb versenyhatóságainak egyike, amely teljeskörű vizsgálatot folytatott le (szemben más uniós államok versenyhatóságaival) és jutott arra, hogy erősen versenykorlátozóak a Booking.com árparitási klauzulái.Különösen károsnak ítélte a hatóság azokat a kis- és középvállalkozásokra nézve. Az ügy érdekessége, hogy a magyar versenyhatóság ágazati vizsgálati tervezete most van véglegesítés alatt.

A német versenyhatóság, a Bundeskartellamt közzétette a Booking.com és társaival kapcsolatos döntésének teljes nyilvános szövegét. Néhány érdekesség az ügyből:

A döntés az árparitási szerződéses rendelkezéseket vizsgálta.
A hatóság felidézte, hogy már 2013-ban a HRS vonatkozásban elmarasztalta az ún. tág árparitásos klauzulák alkalmazását és azt a döntését düsseldorfi bíróság helybenhagyta.
A Booking.com 2015. júliusában állt át az ún. szűk árparitásos rendelkezésekre.
Az ügyben érintett piac az ún. hotel portál piac, azaz a szállásközvetítő oldalak piaca, amelyek a keresés, összehasonlítás és foglalás jellegzetességeit viselik. Nem tartoznak az érintett piacba a specializált oldalak, a szálláshelyek oldalai, mivel nem tudják ugyanezen szolgáltatásokat együttesen nyújtani.
A fenti érintett piacon az árparitási klauzulák érzékelhető versenykorlátozással bírnak mind a portálok közötti versenyre, mind pedig a szálláshelyek között.
Az árparitási klauzulák ugyanis korlátozzák a szálláshelyeket, hogy az egyes portálok között árdifferenciálást hajtsanak végre a gyakorlatban. A szálláshely csak akkor csökkentheti a szálláshely árait a saját oldalán, ha a Booking.com oldalán is megteszi ugyanezt. A rendszer lényegében sem a Booking.com-ot, sem a versenytársait nem készteti arra, hogy csökkentsék a jutalékukat vagy más kedvezőbb feltételeket ajánljanak és így versenyezzenek.
A versenykorlátozásokat tovább erősítik a legjobb ár garanciák a fogyasztók felé, valamint a kontingensek (minimum rendelkezésre bocsátott szobák száma).
A szűkített árparitási klauzulák piaclezáró hatásokkal is rendelkeznek, amelyek a potenciális versenyt korlátozzák.
A szűkített árparitási klauzulák a szálláshelyek közötti versenyt is korlátozzák, nevezetesen a szálláshelyek közötti árversenyt.
A Booking.com által alkalmazott versenykorlátozásokat csak erősítik az Expedia által alkalmazott hasonló szerződéses feltételek.
A Booking.com nem tudott semmilyen érdemi bizonyítékot szolgáltatni a jótékony hatásokra, hogy egyedileg mentesülhessen, így nem jár a hatékonyságjavulással.
Különösen arra sem tudott semmilyen érdemi bizonyítékot szolgáltatni a Booking.com, hogy a valóságban realitása lenne a potyautas jelenségnek.
Azt sem tudta bizonyítani a Booking.com, hogy a fogyasztók számára hatékonyságjavulással járna a rendszer, valamint a nélkülözhetetlenséget sem tudta alátámasztani.
Külön kiemelte a versenyhatóság, hogy a Booking.com rendszere méltánytalan hátrányt jelent a tőle függő kis és közepes szálláshelyeknek.

További értékelések hamarosan a Versenyjogi Kutatóközpont honlapján olvashatóak.




A hozzászóláshoz szükséges!


Az oldal tartalma nem minősül jogi tanácsadásnak.
Kérjük olvassa el a Jogi Fórum felhasználási feltételeit.