A gyógyszertárak reklámozására vonatkozó, Lengyelországban hatályos tilalom ellentétes az uniós joggal – mondta ki az Európai Unió Bírósága C-200/24. számú Bizottság kontra Lengyelország (Gyógyszertárak reklámozása) ügyben hozott ítéletében.

Egy 2012-ben hatályba lépett lengyel törvény bírság terhe mellett megtiltja a gyógyszertárak, a gyógyszer-értékesítő helyek és tevékenységük reklámozását. E törvény szerint a gyógyszertárak csak az információk szűk körét, így az elhelyezkedésükre és nyitvatartási idejükre vonatkozó információkat közölhetik a közönséggel. Mivel az Európai Bizottság úgy vélte, hogy e tilalom ellentétes az uniós joggal ⌈1⌉, keresetet indított a Bíróság előtt Lengyelországgal szemben.

A Bíróság e keresetnek teljes egészében helyt ad, és megállapítja, hogy Lengyelország nem teljesítette az uniós jogból eredő kötelezettségeit.

Az elektronikus kereskedelemről szóló irányelv ugyanis lehetővé teszi a szabályozott szakma képviselői, így a lengyelországi gyógyszerészek számára, hogy tevékenységük népszerűsítése érdekében online kereskedelmi tájékoztatást alkalmazzanak.

Noha az ilyen jellegű tájékoztatás tartalmának és formájának meg kell felelnie bizonyos szakmai szabályoknak, az utóbbiak nem eredményezhetik az online reklám minden formájának olyan általános és abszolút tilalmát,

mint amely Lengyelországban megvalósul.

Az, hogy e tilalom csak a gyógyszertárakban dolgozó gyógyszerészekre (azaz a lengyelországi gyógyszerészek több mint kétharmadára) vonatkozik, a fentieken nem változtat. Az irányelv valamennyi gyógyszerész számára lehetővé teszi önmaga reklámozását. Következésképpen az irányelv nem kerülhető meg olyan tilalmakkal, amelyek közülük csak egyesekre vagy az általuk végzett egyes tevékenységekre vonatkoznak.

A szóban forgó tilalom a szolgáltatásnyújtás szabadságát és a letelepedés szabadságát is sérti,

amennyiben olyan reklámformákat érint, amelyek nem tartoznak az irányelv hatálya alá. E tilalom ugyanis korlátozza a gyógyszerészek és különösen a más tagállamokban letelepedett gyógyszerészek azon lehetőségét, hogy a potenciális ügyfélkörükkel megismertessék magukat, és népszerűsítsék az ezen ügyfélkörnek kínált szolgáltatásokat.

Hasonlóképpen, a Lengyelországban gyógyszertárat nyitni kívánó személyek számára is megnehezíti a piacra jutást, különösen ha más tagállamban letelepedett személyekről van szó.

Lengyelország nem bizonyította, hogy az e két alapszabadságot érintő korlátozásokat a közegészség védelme, konkrétabban a túlzott gyógyszerfogyasztás elleni küzdelem és a gyógyszerészek szakmai függetlenségének megőrzése igazolhatja.


⌈1⌉ A belső piacon az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások, különösen az elektronikus kereskedelem, egyes jogi vonatkozásairól szóló,
2000. június 8-i 2000/31/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv (Elektronikus kereskedelemről szóló irányelv), valamint az EUMSZ 49. és
EUMSZ 56. cikk