Egyre több esetben tájékoztatják félre a kereskedők a fogyasztókat arról, hogy panaszukkal hová fordulhatnak – a Pest Vármegyei Főügyészség tapasztalatai alapján. Az ügyészség intézkedett az érintett vállalkozások felé a fogyasztói jogok védelme érdekében.

Akár online, akár hagyományos vásárlásról van szó, jogsértés esetén különböző lehetőségek állnak rendelkezésre a jogvita rendezése érdekében. Sok esetben azonban a megvásárolt áru vagy szolgáltatás értéke olyan alacsony, amely miatt a fogyasztók nem fordulnak bírósághoz, még akkor sem, ha a termék hibás, vagy a fogyasztó kifejezetten átverés áldozata. Ezért a hétköznapi vásárlásoknál felértékelődnek azok a vitarendezési módok, amelyek egyszerű megoldást kínálnak, nem költség- és időigényesek, és nem utolsó sorban nem szükséges hozzájuk jogi segítség. Tehát

az ilyen lehetőségekről való tájékoztatás lényeges a fogyasztók számára, hiszen a megfelelő módon és kellő időben történő fellépés hiánya meghiúsíthatja az igény érvényesítését.

A Pest Vármegyei Főügyészségnek

több mint tíz vállalkozás felé azért kellett intézkednie, mert megszűnt lehetőségről tájékoztatták a vásárlóikat.

E cégek internetes oldalukon tették közzé azt a tájékoztatást, hogy az Európai Bizottság működtet egy honlapot, amelyre a fogyasztók regisztrálhatnak, és ezen keresztül lehetőségük nyílik arra, hogy online vásárláshoz kapcsolódó jogvitáikat rendezzék egy kérelem kitöltésével, elkerülve a bírósági eljárást. Erre az uniós online vitarendezési platformra azonban 2025. március 20. napjától már nem lehetett eredményesen új kérelmeket benyújtani, a panaszok elbírálása végleg megszűnt.

Az ügyészség a békéltető testületek kapcsán is számos téves tájékoztatást észlelt. A békéltető testületek lehetőséget biztosítanak a fogyasztói jogviták bíróságon kívüli gyors és ingyenes rendezésére. A jogszabályok azt írják elő, hogy erről a vállalkozásoknak kötelező tájékoztatni a fogyasztókat.

Hazánkban összesen 8 békéltető testület működik, ennek ellenére gyakori hiba, hogy a tájékoztatás arról szól, hogy minden vármegyében megtalálható ilyen szervezet, téves elérhetőségi és címadatokkal.

Ha a fogyasztó a téves adatok alapján nyújtja be a kérelmét, az igénye rendezésére értelemszerűen nem fog sor kerülni.

közérdekvédelmi jogkörében eljáró Pest Vármegyei Főügyészség a fogyasztók védelme érdekében folytatott tevékenysége során az ilyen téves tájékoztatások észlelése esetén a jogsértések mielőbbi megszüntetése érdekébe felhívta az érintett vállalkozásokat arra, hogy módosítsák a fogyasztói tájékoztatókat. A vállalkozások az ügyészi felhívásnak eleget tettek.