Az elmúlt másfél évben bebizonyosodott, hogy a konszenzussal született, a nemdohányzók védelméről szóló törvény végrehajtható – jelentette ki Patai András, a Magyar Dohányipari Szövetség ügyvezető elnöke csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten.

A tájékoztatón ismertették a szövetség által 1999 novemberében elindított “Felelősségteljes kereskedő” elnevezésű program eddigi eredményeit. Az ifjúsági és az igazságügyi tárca, valamint az Országos Kereskedelmi Szövetség és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség által támogatott program során a dohányárut értékesítő üzletek felében, 25 ezer boltban helyeztek ki “Mi nem adunk el dohányárut fiatalkorúaknak” feliratokat. A tapasztalatok szerint a kereskedők többsége valóban betartja a jogszabályt, s 18 év alattiakat nem szolgál ki dohánytermékkel. Arra a kérdésre, hogy a törvényi tiltás milyen bevételkiesést okozott a magyarországi dohánygyáraknak, Patai András leszögezte: a dohányipar nem engedheti meg, hogy a fiatalok, gyermekkorúak dohányozzanak, így ez a korosztály nem célcsoportja az eladásoknak. A cégek belföldön tavaly 21,2 milliárd szál cigarettát adtak el, szemben az egy évvel korábbi 22,7 milliárd szállal. A csökkenés a szakemberek szerint adópolitikai és gazdasági okokra vezethető vissza.