A Bertelsmann-tulajdonú Random House könyvkiadó-óriás, mely többek között William Styron, Kurt Vonnegut és Robert Parker könyveit gondozza, valamint az e-könyvek piacán érdekelt RosettaBooks jogi képviselői kedden csapnak össze abban a perben, mely a Napster-perhez hasonlóan precedensértékű lehet. A Random House azért perelte be a RosettaBooks e-kiadót, mert szerintük könyveik minden szerzői joga hozzájuk tartozik, míg a RosettaBooks ezt vitatja. A kulcskérdés tehát nagyon hasonló a Napster-féle jogvitához, léteznek-e elkülöníthető digitális közlési jogok, vagy sem? A RosettaBooks közvetlenül az általa interneten terjesztett könyvek szerzőivel kötött szerződést, míg a Random House szerint az ő szerződéseikben meghatározott “könyv alakban” kifejezés erre a területre is érvényes, tehát nem lehet őket megkerülni az e-kiadás során sem. Bár az e-könyvek még korántsem olyan népszerűek, mint a valóságos, papírra nyomott könyvek, de a piacban még rengeteg lehetőség rejlik. Annak idején hasonló volt a helyzet az e-maillel, vagy az mp3 formátum elterjedése előtt a zenei felvételekkel, ma pedig már elképzelhetetlen nélkülük a számítástechnika. A különböző területeken érdekelt jogtulajdonos vállalatok nem szeretnék a piac berobbanása után élesben lebonyolítani ezeket a pereket, inkább most kérnek bírósági állásfoglalást, amikor még kisebb a tét. Ezt mutatja a könyvipar mellett a nagy amerikai filmstúdiók jogvédelmi tapogatózása, ők is attól tartanak, hogy akárcsak az e-könyvek esetében, bármikor megteremtődhetnek a szükséges műszaki feltételek és egységes formátumok, ami az mp3 terjedéséhez hasonló sebességgel foszthatja meg őket bevételeiktől – írja a CNet.