Törvénysértő, megtévesztő, etikátlan és felelőtlen a Pepsi eldobható palackok népszerűsítése érdekében folytatott kampánya – mondta ki igen kemény hangú állásfoglalásában a Magyar Reklámszövetség Reklámetikai Bizottsága.

A botrányt okozó plakáton egy visszaváltható és egy eldobható palack látható a ‘Te melyiket választod, ha az áruk egyforma?’ felirat alatt. A leprásként kezelt visszaváltós flaska mellett a ‘sok helyet foglal’, ‘ütött-kopott’ és ‘sorbaállásra kényszerít’ megjelölések szerepelnek egy mínuszjel társaságában, míg a pluszos oldalon a tüchtigen álldogáló eldobhatós palack a ‘vadonatúj’, ‘szép’ és ‘könnyen kezelhető’ jelzőket kapta.

Ez ellen nyújtott be panaszt a Hulladék Munkaszövetség, az Ipoly Unió Környezetvédelmi és Kulturális Egyesület, valamint Hégely Sándor állampolgár. A Reklámetikai bizottság nem is foglalkozott olyan finomságokkal, mint hogy mi tesz egy testből és egy kupakból álló kombót ‘könnyen kezelhetővé’, illetve hogy már mér foglalna több helyet egy flaska attól, hogy nem a szomszéd hibiszkusza mögé kerül kiürülés után, hanem vissza a palackozóba. A testület így is kemény verdiktet mondott ki.

A plakát sérti mind a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényt (Grtv), mind pedig a Magyar Reklámetikei Kódex (Kódex) előírásait – olvasható az állásfoglalásban. A Grtv. kimondja: “Tilos közzé tenni olyan reklámot, amely környezet-, illetve természetkárosító magatartásra ösztönöz.” Márpedig a bizottság szerint azzal, hogy az eldobható műanyagpalack vásárlására buzdít a visszaválthatóval szemben, a plakát megsérti az idézett rendelkezést. A reklám megtévesztő is, mivel az áru általános jellemzőjével, így a környezetkímélő jellegével kapcsolatban megtévesztő állításokat tartalmaz – szögezi le a testület.

Az állásfoglalás később kimondja, hogy a reklámozó a környezetkárosító megoldás reklámozásával társadalmi érdekeket sértett. Sérti emellett azt az előírást is, mely szerint az összehasonlító reklámban közölt adatoknak elfogulatlan és szakszerű vizsgálattal egyértelműen bizonyíthatónak kell lenniük. A testület megállapítja, hogy az eldobható palackok népszerűsítése a gyermekek és fiatalkorúak számára rossz mintát mutat, nem követendő magatartásra buzdít.

Mindezek alapján a Reklámetikai Bizottság a reklámot elmarasztalja, és javasolja a Pepsinek, hogy hagyjon fel annak közzétételével. Ez, mint az Index megtudta, könnyen teljesíthető kívánság. A Pepsi egyik menedzsere ugyanis elmondta: a vitatott kampányt októberben folytatták. A plakátokat azóta leváltották a karácsonyi kampány darabjai, így azokból már nincs kint egy darab sem a boltokban. Hozzátette, hogy a Pepsi még nem kapta meg a Reklámetikai Bizottságtól az anyagot, így részletes véleményük sincs a döntésről. Azt azonban így látatlanban is fenntartják, hogy a plakáttal nem sértettek meg semmiféle etikai, jogi szabályt.