Tíz online kiadó beperelte a Gator hirdetőcéget annak pop-up reklámjai miatt. A beadvány szerint a felugró ablakok sértik a szerzői jogokat, és jogosulatlan profitot termelnek a kiadók weblapjainak forgalma révén. A Gator szerint a vádak nevetségesek, ekkora erővel a Microsoftot is perelni lehetne az Outlook Express miatt, hiszen az is megjelenít információkat különálló ablakokban.

Egy internetes kiadókból álló csoport beperelte a Gator online hirdetőcéget, mivel az pop-up hirdetéseket helyezett el lapjaikon engedély nélkül – írta a New York Times. A tíz kiadó, köztük a Washington Post, a Dow Jones & Co., a Tribune Interactive és a New York Times múlt hét kedden nyújtotta be keresetét egy virginiai bíróságon. A perirat szerint a Gator pop-up hirdetései sértik a szerzői jogokat, és jogosulatlan profitot termelnek a cégnek az említett weblapok forgalma révén.

A Gator eWallet nevű programja elvileg az internetezőknek segít azáltal, hogy megjegyez jelszavakat és más személyes adatokat, és automatikusan kitölti a különböző űrlapokat. Az eWallet mellé azonban egy olyan szoftvert is kap a gyanútlan felhasználó, mely pop-up hirdetéseket jelenít meg a képernyőjén a meglátogatott oldalak felett. A Media Metrix adatai alapján elmúlt hónapban mintegy harminchárommillióan kaptak a Gatortól ilyen reklámokat. Megesik, hogy a felugró ablakok konkurrens weblapokat hirdetnek a meglátogatott oldal fölött. Ez meglehetősen nagy kavarodást okozhat, mivel a felhasználók legtöbbször azt hiszik, hogy a lap tulajdonosa adott engedélyt a reklámozásra.

A Gator a beadványra írott válaszában “nevetségesnek” titulálta azt a kijelentést, hogy a pop-up hirdetések megjelenítése jogsértő lenne. “Ez azt jelentené, hogy az AOL Instant Messenger, a Yahoo Messenger, a Microsoft Outlook és tucatnyi más program – melyek különálló ablakokban jelenítenek meg információkat – mind illegális tevékenységet folytatnak” – mondta Jeff McFadden, a Gator vezérigazgatója. Mandy Mladenoff, a Gator szóvivője közölte, hogy a cég válaszképpen szintén pert fontolgat a kiadók ellen.

Bár a Gator weblapján szerepel, hogy az eWallet mellett az OfferCompanion nevű, reklámokat megjelenítő szoftver is települ a felhasználók gépére, de Terence Ross, a kiadók egyik ügyvédje szerint nem eléggé egyértelmű a figyelmeztetés. A felperesek ezzel kapcsolatban végzett felmérése alapján a Gator felhasználóinak 16 százaléka nem tudta, hogy egyúttal a hirdetőprogram is felkerült a gépükre. A per végkimenetele különösen fontos lehet, hiszen e tárgyban az amerikai jog még csak kevés precedensértékű ítélettel rendelkezik, így a bíróság döntése a jövőbeli online hirdetők mozgásterét is nagyban befolyásolhatja.