Csaknem a felére csökkent a gépkocsilopások száma a fővárosban az elmúlt évben a kilencvenes évek közepéhez képest, amikor 12 ezer autót tulajdonítottak el, további látványos csökkenésre azonban nem lehet számítani – hangzott el a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) sajtótájékoztatóján, pénteken a fővárosban.

Kökényesi Antal vezérőrnagy, a BRFK vezetője az Autótechnika 2002 kiállításon elmondta, hogy a fővárosban 2001-ben történt 6400-as lopásszám szinten tartása is óriási erőfeszítéseket követel a rendőrségtől, mert a bűnözők továbbra is előszeretettel választják a magas haszonnal járó gépjármű-eltulajdonítást. A BRFK vezetője méltatta az autólopások felderítésére szakosodott Gepárd-csoport munkáját, amely a létrehozása óta eltelt három évben jelentősen hozzájárult a pozitív eredményekhez.

Kökényesi Antal megfogalmazása szerint a biztosító társaságokat még érdekeltebbé kellene tenni abban, hogy a gépjárművekbe épített különböző biztonsági eszközöket a biztosítási díjon keresztül preferálják. A vezérőrnagy szerint a gépkocsilopások számának csökkenéséhez a Gepárd-csoporton kívül a megfelelő jogszabályi háttér, a széles körű nemzetközi kapcsolat kialakítása, illetve a határregisztációs rendszer kiépítése is nagymértékben hozzájárul. Nemzetközi összehasonításban Budapest helyzete kedvezőnek mondható, tekintettel arra, hogy az eltulajdonított járművek 25-30 százalékát rövid időn belül megtalálják és visszajuttatják jogos tulajdonosukhoz.

Pál József alezredes, a Gepárd-csoport vezetője az MTI érdeklődésére elmondta, hogy a fővárosban működő, autólopásra szakosodott bandák egy része külföldiek befolyása alatt áll. Ezen csoportokra az alezredes tájékoztatása szerint a nagyfokú szervezettség, a kiterjedt külföldi kapcsolatrendszer, valamint a “futószalagszerű” autólopás a jellemző. Elmondta, hogy mostanában leginkább a lízingelt autókkal kapcsolatos nyomozásokkal foglalkozik a csoport. Hozzátette: a rendőrségnél lévő tíz ügyből hat esetben olyan személyek jutnak hozzá viszonylag nagy értékű autóhoz lízingelés folytán, akik biztos, hogy még az első részletet sem tudják fizetni.