Az adatvédelemmel kapcsolatos megfontolásoknak az internetes kultúrában is el kell terjedniük – hangsúlyozta Sükösd Miklós, az eDemokrácia Műhely elnevezésű civil szervezet kutatási igazgatója az internetes “sütikkel”, az úgynevezett cookie-technológiával kapcsolatos adatvédelmi aggályokról rendezett szakmai konferencián a budapesti Független Médiaközpontban csütörtökön.

Az újságírók, szociológusok és jogászok által három éve létrehozott eDemokrácia Műhely – amely az új információs technológiák, elsősorban az internet és a mobil telefon demokratikus alkalmazását vizsgálja a közszférában és a civil társadalomban – Túl sok a süti címmel rendezett tanácskozásán a digitális gazdaság és a magánszféra ütköző érdekeiről hangzottak el előadások. A sütik (cookie-k) olyan információdarabok, amelyeket a különféle web-szerverek helyeznek el a látogatók számítógépein abból a célból, hogy a szolgáltatók a honlapok ismételt böngészése esetén személyre szabott speciális szolgáltatásokat, például reklámokat kínáljanak.

Az eredetileg a Netscape által 1994-ben kigondolt, mára szabvánnyá vált sütik révén személyesebbé, szűrtebbé tehető az információs dzsungel, ugyanakkor segítségükkel feltérképezhetők a böngészési szokások, sőt “ügyes” programokkal illetéktelenek sok mindent kideríthetnek az interneten utazókról. Sükösd Miklós, a Közép-Európai Egyetem docense szerint a sütikkel kapcsolatos áldás vagy átok dilemma tulajdonképpen az internetes marketing, illetve a személyes adatvédelem ütközését jelenti. A kutató rámutatott: az üzleti vállalkozók az internetes felhasználó érdeklődéséből, böngészési szokásaiból sokkal finomabb fogyasztói profilt alakíthatnak ki, mint a hagyományos szociodemográfiai státus alapján. A süti-technológia jogszerűsége azon a ponton válik kérdésessé, amikor a fogyasztó nem értesül arról, hogy a minél személyre szólóbb szolgáltatásokat nyújtó vállalkozók adatokat gyűjtenek róluk a sütinyomok alapján. Sükösd Miklós elmondta, hogy a felhasználók gépein kialakuló – a viselkedést rögzítő – sütisorozatokat a világhálón leszívják és elemzik, majd egy következő lépcsőben a tömeges személyes profilokból adatbázisokat állítanak össze, és ezeket kicserélik.

Az üzleti szemlélet szerint a felhasználók, az extra szolgáltatások érdekében alakítanak ki profilokat, de Sükösd Miklós szerint azoknak a felhasználók engedélye nélkül történő felépítése az információs önrendelkezést sérti. Úgy vélte, a sütik ellen egyrészt úgy lehet védekezni, hogy a weboldalak magánszférára vonatkozó politikáját közérthető formátumban, jó látható módon elhelyezik, másrészt azzal, hogy az adatbázisok cseréjét illető szabályozást pontosítják. Az előadó szerint a “régi” adatvédelmi jog az interneten is érvényes, és az új szabályozást várhatóan kodifikálják az elkövetkező években. Csirmaz László matematikus, a Számítástechnika és Statisztika Központ vezetője úgy vélte, hogy a sütik elleni védekezés adott, a gond inkább az, hogy a kényelmes felhasználók nincsenek tisztában a sütik jövés-menésével és akkor sem tiltják meg azok elfogadását, ha arra lehetőségük volna. A konferenciának otthont adó Független Médiaközpontot a New York-i székhelyű Független Újságíró Alapítvány hozta létre 1995-ben. A politikailag független, non profit szervezet újságíróknak és médiaszakos egyetemistáknak kínál képzési programokat; célja az etikus magatartáson alapuló pártatlan újságírás támogatása és erősítése.