A kártérítési perben az Orbán-kabinet érintett, a hírnév állítólagos megsértése viszont Csillag Istvánhoz fűződik

90 millió dollárra, vagyis 20 milliárd forintra perli a magyar államot az a kanadai cég, amelyikkel még az Orbán-kormány bontotta fel a Ferihegyi repülőtér üzemeltetési szerződését. A vállalat ugyanakkor egy másik perre is készül, miután úgy gondolják, hogy állami vezetők – köztük a gazdasági miniszter – megsértették a cég jó hírnevét, amikor valótlan tényeket közöltek a nemzetközi sajtóban. Az még nem dőlt el, hogy ebben a keresetben a magyar állam, vagy személyesen Csillag István lesz az alperes.

Jóllehet eleinte úgy tűnt, hogy a gazdasági tárca meg tud egyezni az akkor még fele összeget követelő vállalattal, a tárgyalások egyik pillanatról a másikra megszakadtak. A cég ezután döntött a per mellett.

“Ebből nemzetközi botrány lesz” – ezek a Ferihegyi repülőtér egykori üzemeltetőjének, pontosabban kanadai cég tulajdonosának mai szavai. Arról a kanadai cégről, vagyis az ADC-ről van szó, amelyikkel még 1996-ban kötöttek szerződést a 2/B terminál építésére és üzemeltetésére. Csakhogy öt évvel később az Orbán-kormány felbontotta ezt a szerződést, és az üzemeltetést a Budapest Airport Rt.-re bízta. A kanadai cégnél azt mondják: azóta futnak a pénzük után, de mint ahogy az Orbán-kormány, így a mostani is csak hitegeti őket.

Jóllehet a gazdasági miniszter megbízásából egy magyar delegáció hosszasan tárgyalt a vállalat vezetőivel, ez egyik pillanatról a másikra megszakadt. Csillag István szerint azért, mert a cég az egyszeri követelésen túl mást is kért. A miniszter a Tények kérdésére elmondta: “akkor lehet megegyezni, ha minden további igénytől egy potenciális követelésekkel fellépő fél eltekint”. Nem egyeztek meg, de hogy kinek a hibájából arra mindkét fél másként emlékszik.

A kanadaiak pedig perelnek. Korábban kiegyeztek volna 10 milliárd forintnyi dollárral, de most már a dupláját követelik. Sőt azt fontolgatják, hogy egy másik pert is indítanak, miután szerintük a gazdasági miniszter és a jelenlegi üzemeltető félrevezetik a nemzetközi sajtót – például, hogy vitatják, mennyi pénzt hoztak az üzletbe.