A pénzügyi vállalkozások bővüléséhez jelentős mértékben járul hozzá a gépjármű-finanszírozás, a drasztikusan növekvő jutalékok azonban olyannyira leszűkíti a vállalkozások bruttó profitrését, hogy az esetleg már “nem áll összhangban a felvállalt kockázattal”.

A pénzügyi vállalkozások bővülésének motorja a növekvő gépjármű-finanszírozás, a dealereknek fizetett, drasztikusan növekvő, 2002-ben kontroll nélkül emelkedő, néha 10-15 százalékos díleri jutalékszint azonban oly mértékben szűkíti a vállalkozások bruttó profitrését, hogy az esetleg már “nem áll összhangban a felvállalt kockázattal” – hívja fel rá a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi stabilitásról szóló jelentése.

A tanulmány szerint ezért fontos lenne, hogy a kockázat alapú árazásnak részét képezze a díleri jutalék megfelelő szinten való meghatározása. A kiélezett jutalékverseny végét jelenthetné a jutalék kiiktatását célzó hitellevél típusú termékek elterjedése. A hitellevél az EU tagországaiban már ismert finanszírozási forma, amely függetleníti az autóvásárlást a hitelfelvételtől, és ezáltal hozzájárul a díler és a finanszírozó összefonódása miatti piactorzulás mérsékléséhez – áll a jegybanki jelentésben.

A korábban megszokott pár százalékos szint után 2002-ben a 8, extrém esetekben a 10-15 százalék feletti jutalék alkalmazása sem volt ritka a növekvő piaci részarány reményében. A “jutalékháború” azt mutatja – írja tanulmányában a jegybank, hogy a finanszírozók közötti verseny elsősorban nem az ügyfelek kegyeiért folyik az alacsony THM-en keresztül, hanem a hivatalos márkakereskedők megnyeréséért.