Az autókra kivetett fogyasztási adó helyett úgynevezett regisztrációs adó bevezetését tervezi a Pénzügyminisztérium. Az új adót nem a kocsi vételára alapján róják ki, hanem a motor minősége alapján.

Ezzel a tárca annak a jelenlegi gyakorlatnak akar véget vetni, hogy a használtautó-kereskedők a valós vételárnál jóval alacsonyabb árat tüntetnek fel. Így az új adóval a szakemberek szerint a használt autók ára emelkedhet.

A tárca tervei szerint az új adó összegét aszerint szabnák ki, hogy az autóban milyen motor van. Ha környezetkímélő, korszerű a motor, akkor kevesebbet kell fizetni, ha kevésbé korszerű, akkor többet. Egy átlagos felszereltségű Magyarországra behozott négyéves Opel Astrának például a fogyasztási adója most körülbelül 180 ezer forint. Január elsejétől a tárca tervei szerint, ha korszerű motor van az autóban, akkor az új regisztrációs adó körülbelül ugyanennyi lesz, ha viszont korszerűtlen a motorja, akkor kétszer annyit kell adóként befizetni. A tárca szóvivője szerint mindezek nem fogják növelni az autók árát.

  • 47 milliárd forint bevételre számítunk és terveink szerint jövőre a regisztrációs adóval ennél ötmilliárd forinttal több folyik be. Vagyis bizonyára valamilyen szinten tehernövekedés lesz, de ez az autók árát nem fogja nagyon fölverni – nyilatkozta Máté Dániel, a Pénzügyminisztérium szóvivője.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint azonban vissza fog esni a használt autók importja.

  • Tartunk tőle. Viszont azok fognak elállni az importtól, akik eddig is valótlan értékekkel hozták be a gépkocsikat – fejezte ki aggodalmát Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.

Győző Gábor azt mondja, hogy használt autók behozatalakor a kereskedők sokszor az eredetinél jóval kisebb összeget tüntetnek fel a számlán, hogy kisebb legyen a fogyasztási adó. A Pénzügyminisztérium ezt próbálja meg kiküszöbölni. A tárca tervezetéről várhatóan ősszel dönt az országgyűlés.