Egy olyan hatékony közlekedési piacot hozna létre a Bizottság, mely a tagállamokon kívül magában foglalná a közösséggel szomszédos országokat is – derült ki a testület szerdán közzétett közleményéből.

A dokumentum felvázolja azt az öt, a nemzetközi kereskedelem szempontjából legfontosabb közlekedési tengelyt, mely az EU-t a vele szomszédos országokkal, illetve az azon is túl elterülő régiókkal köti össze. Ezek a következők:

  • „tengeri autópályák”: a Balti-, a Barents-, a Földközi-, a Fekete- és a Kaszpi-tengert, valamint az Atlanti-óceánt köti össze a part menti országokkal, a Szuezi-csatornán keresztül egyben kapcsolatot teremtve a Vörös-tengerrel is
  • északi tengely: az EU északi tagállamait köti össze Norvégiával, Belorussziával, valamint Oroszországgal; körvonalazódik egy sarkkör közeli összeköttetés is a Barents-térségben Norvégiától Oroszországig
  • központi tengely: az EU központját köti össze Ukrajnával és a Fekete-tenger térségével (illetve belvízi összeköttetésen keresztül a Kaszpi-tengerrel is), közvetlen összeköttetés Ukrajnától a transz-szibériai vasúthoz és a Don-Volga rendszeren keresztül a Balti-tengerhez
  • délkeleti tengely: az EU délkeleti részét köti össze a balkáni államokkal, valamint Törökországgal és a Közel-Kelet országaival, sőt azokon túl a kaukázusi régióval; további összeköttetések körvonalazódnak Oroszország, Irán, Irak és a Perzsa-öböl felé.
  • délnyugati tengely: az EU délnyugati részének összekötése Svájccal, és Marokkón át az egész Maghreb-térséggel (Marokkó, Algéria, Tunézia); körvonalazódik a transz-maghreb vonal Egyiptomig történő meghosszabbítása.

A bizottsági közlemény emellett egy sor olyan intézkedést vázol fel, melyek célja az ezen tengelyek mentén való közlekedés idejének lerövidítése, beleértve az infrastruktúra javítását, a vámeljárások korszerűsítését és az adminisztratív akadályok lefaragását.

Az együttműködés fokozása érdekében a Bizottság tapogatózó tárgyalásokat kezdeményez az érintett országokkal.