Az év végén már építeni kellene a többször beígért M6-os gyorsforgalmi útnak a Szekszárd és Bóly, valamint az M60-asnak a Bóly és Pécs közötti szakaszát, ennek ellenére több polgármestert új nyomvonaltervekkel kerestek fel a napokban. Ezekkekkel alagutakat helyettesítenének, pénzt spórolnának, de az idő egyre fogy.

Hónapokon belül el kellene kezdeni az M6-M60-as gyorsforgalmi út két déli szakaszának kivitelezését, hiszen az ajánlatok már beérkeztek a PPP-konstrukcióban megvalósuló sztráda építésére és üzemeltetésére, csak a szerződéskötés van hátra. A már többször beígért, rendszeres kampánytémává váló pályaszakasz összeköttetést teremtene a főváros és a megye között. Az utóbbi hetekben úgy tűnt, minden akadály elhárul az építkezés elől, és idejében megkezdődhetnek a munkálatok.

Korábban Kóka János gazdasági miniszter az M6-os Szekszárd és Bóly, valamint az M60-as Bóly és Pécs közötti 79 kilométeres szakaszának kivitelezési költségeit kétszázmilliárd forintra becsülte, de a tender első körében 300, illetve 410 milliárd forintos ajánlatokat adtak az útvonalszakaszok megépítésére és harmincéves üzemeltetésre.

A második körben a Strabag adta a legjobb, 266 milliárdos ajánlatot az – egyes szakaszokon völgyhidakkal és alagutakkal tarkított – autópálya építésére. A pécsiek fellélegezhettek, hiszen már csak a győztes kihirdetésére kellett készülniük, hogy elkezdődhessenek a munkálatok az eredetileg 2006-ra ígért gyorsforgalmi úton.

Ezért is érdekes fejlemény, hogy az Uvaterv Út-, Vasúttervező Zrt. újabb vizsgálatokba kezdett a – valóban sokat kritizált – jelenlegi nyomvonal esetleges megváltoztatásáért, és már helyi polgármestereket is megkeresett az ügyben. A tervezett sztráda melletti Véménd első embere, Váradi János a Magyar Hírlapnak elmondta, hogy az uvatervesek hozzájárulását kérték a nyomvonal módosításához. A polgármesternek bemutatott tervek szerint ugyanis négy alagút megépítésétől lehetne eltekinteni a Bátaszék és Palotabozsok közötti szakaszon, ha négyszáz méterrel keletebbre húzódna a gyorsforgalmi út. A polgármester azt a tájékoztatást kapta, hogy október végéig döntenek a módosításról. Ha a változtatások kedvező elbírálást kapnak, csaknem 36 milliárd forinttal kevesebbe kerülne a kivitelezés.

A tervező cégnél megerősítették, hogy valóban folynak vizsgálatok az érintett szakaszon, de részleteket nem közöltek. A gazdasági minisztériumban megkeresésünkre csak annyit mondtak: november elején döntenek a építésre és fenntartásra kiírt tenderről. Nagy Erzsébet, a Baranya Megyei Múzeumok Igazgatóságának régészeti szakembere elmondta, ha lelőhelyek vannak az érintett területen, mindenképpen feltáró ásatásokat kell kezdeményezni, és ezek több hetet is igénybe vehetnek.

A mostani vizsgálódás azért érdekes, mert hat év alatt a tervezők számos, az elfogadottnál keletebbre és nyugatabbra lévő nyomvonal lehetőségét is megnézték, de a már ismert pályát tekintették a leginkább költséghatékonynak. A pécsiek jól tudják, hogy minden nap számít, hiszen a sztráda kapcsán megszólaltatott független szakértők szerint már így is kisebb csoda kell ahhoz, hogy 2010 márciusára gyorsforgalmi út vezessen Európa majdani kulturális fővárosába. Az autópálya nélkül bukhat az egész program, hiszen a dél-dunántúli megyeközpont ma az ország egyik legnehezebben elérhető városa.