A gyermek- és fiatalkorúak védelmében lépett fel a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a Média Markt azon reklámkampánya ellen, amelyben azt hirdették: “Hülye, aki nem ünnepel”. A hülyézés százmillió forintba kerül a cégnek.

“Hülye, aki nem ünnepel” reklámszlogenje miatt százmillió forintra bírságolta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a Média Markt Kft.-t. Első fokon a NFH Közép-magyarországi Regionális Felügyelősége járt el, döntését a főhatóság jóváhagyta.

Kathi Attila, az NFH szóvivője elmondta, hogy a bírságot azért szabták ki, mert a Média Markt idézett reklámszlogenje veszélyezteti a gyermek- és fiatalkorúak szellemi fejlődését. Olyan értékrendet közvetít, amely szerint a fizikai javak vásárlása az egyedül követendő magatartás, ezáltal hamis értékrendet közvetít, valamint aki nem ünnepel együtt a céggel, azokat leértékeli, ráadásul silány szóhasználattal él, “lehülyézi” az embereket. Ez elfogadhatatlan.

Maurer Andor, a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint a reklámkampány előtt kikérték az Önszabályzó Reklámtestület álláspontját, amely nem kifogásolta a szlogent. Kathi Attila ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a reklámtestület a tévés szpotokat tartotta elfogadhatónak, de amikor támadások érték véleménye miatt, akkor az óriásplakátokon való megjelenést már nem tartották ők sem etikusnak. Kathi rámutatott: “A reklámtestület álláspontja ránk nézve nem kötelező. A hirdető a kampány megkezdése előtt kikérhette volna a véleményünket, de nem tette.”

Arra a kérdésre, hogy a százmillió forintos bírság nem túlzott-e, Kathi Attila elmondta, hogy a bírság kiszabásánál a hatóság figyelembe vette a reklámkampány kiterjedtségét.

Tévében és óriásplakátokon is hosszú ideig látható volt a kritizált mondat, s így az elért közönség nagyságára, valamint a cselekmény súlyára való tekintettel a bírság indokolt. Végezetül a megbírságolt cég képviselője kifogásolta, hogy a Média Markt valamennyi áruházát más-más, önálló jogi személyiségű vállalkozás üzemelteti, a bírság mégis egy céghez érkezett.

Kathi szerint ez sem lehet probléma, mert azt a céget marasztalták el, amelyik a reklámkampányt megrendelte és finanszírozta, tehát az viseli érte a felelősséget. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára elmondta, hogy a szövetség konkrét eseteket nem minősít. Hogy a Média Markt büntetése sok vagy kevés, azt majd eldönti a bíróság. “Azt mindenesetre tapasztaljuk a cégek jelzései alapján, hogy az utóbbi időben az NFH ceruzája vastagabban fog, sok a kemény bírság. Hogy a kritizált szlogen kit sért és kit nem, arról lehet gondolkodni. Én mindenesetre sok, ennél gyermekekre veszélyesebb reklámot láttam már. A cégeknek azt szoktuk javasolni, hogy az Önszabályzó Reklámtestület véleményét kérjék ki a kétes esetekben, és a szerint járjanak el.”