Barack Obama amerikai elnök tegnapi üzemanyag-fogyasztási normákról tett bejelentését otthon és világszerte örömmel fogadták. Az új szabályozás, a világ üvegházhatású gázkibocsátásának jelentős részéért felelős ország első károsanyag-kibocsátási célját is jelenti egyben. Az öröm ellenére azonban amerikai erőfeszítés messze alulmarad az unióéval szemben.

Obama előirányzata szerint egy átlag amerikai személygépkocsi – autó és könnyű teherautók – átlagos fogyasztását 6,6 liter/100 kilométer (35,5 mérföld/gallon) értékre kellene leszorítani 2016-ig, mely 30 százalékkal tenné takarékosabbá a közlekedést a jelenlegi szabályozásnál. A Fehér Ház számításai szerint ezzel a programmal összesen 1,8 milliárd hordó olajat lehet megtakarítani, ami 177 millió autó forgalomból való kivonásával egyenértékű.

A 6,6 liter/100 kilométeres üzemanyag-fogyasztási célérték ugyan szigorúbb, mint amit korábban tervezetek, de amint azt az Európai Unió vagy Japán hasonló szabályozásához próbáljuk viszonyítani, szembetűnik az amerikaiak kisebb ambíciója. Összehasonlításképp a 27 tagú Európai Unió károsanyag-kibocsátási célja, ami az értékesített új személygépkocsik esetében az átlagos széndioxid kibocsátás mértékét 120g CO2/km-ben határozza meg, ennél jóval alacsonyabb célérték mellett teljesülhet csak.