Az európai uniós légitársaságok nagyjából 10 ezer csomagot veszítenek el naponta. Ezek többségét 48 órán belül visszaszolgáltatják tulajdonosaiknak, ám egy részük soha többé nem kerül elő.

Tavaly az év első tíz hónapjában 4,6 millióra rúgott az európai uniós repülőterekről késve kézbesített csomagok száma. 2008-ban egyébként szerte a világon összesen 32,8 millió csomag veszett el, ami 20 százalékos csökkenést jelent az előző évi 42,4 millióhoz képest.

A Bizottság keddi közleménye szerint mindez a gyakorlatban annyit jelent, hogy minden 64 utasra jut egy elveszett csomag. Ezeknek a csomagoknak közel a fele egyébként az átszállásoknál keveredik el. Bár a csomagok nagy részét 48 órán belül megtalálják és visszaszolgáltatják a tulajdonosaiknak, 15 százalékuknál ez az időtartam hosszabb lehet, sőt, az is lehet, hogy soha többé nem kerülnek elő.

Bár a testület pozitívan értékeli, hogy visszaesőben van a hasonló esetek száma, ám ez nem kisebbíti a probléma súlyát. Antonio Tajani közlekedésért felelős bizottsági alelnök az európai reptereken eltűnt, megrongálódott vagy késve kézbesített csomagok számát túl magasnak és elfogadhatatlannak nevezte.

Tajani szerint annak érdekében, hogy az utasok jogai kellő védelemben részesüljenek, megfelelő eszközöket kell a polgárok kezébe adni. Ezek az eszközök azonban – tette hozzá a biztos – jelenleg nem elérhetőek.

A Bizottság szerint éppen ezért a problémát orvosolni kell. A légitársaságok és a repülőterek már megismételték azon ígéretüket, hogy javítanak a regisztrációs eljáráson és a csomagkezelésen – a bajba került utasoknak ugyanis gyakorta nehézséget okoz, hogy hozzájussanak a legfeljebb 1100 eurós kártérítéshez.

Az EU végrehajtó testülete a továbbiakban is figyelemmel követi a helyzet alakulását, és adott esetben mérlegelni fogja, hogy miként lehetne a fennálló rendszeren javítani.