A közelmúltban a WizzAir légitársaság bevezette az ún. késési jótállást. Az intézkedés első látásra igen kedvezőnek tűnik, és annak egyes elemeit üdvözli is az Európai Fogyasztói Központ Magyarország. Ám jó tudni, hogy az Európai Bíróság tavaly novemberi ítélete alapján ennek az összegnek minimum kétszerese jár már három órás késés esetén is, amennyiben nem rendkívüli körülmények okozták a járat késését.

A késési jótállás

A WizzAir a közel múltban bevezette a késési jótállást, amellyel a légitársaság tovább kívánja erősíteni az utasok légitársaságba vetett bizalmát. A WizzAir-féle késési jótállás lényege, hogy amennyiben a járat két órát vagy ennél többet késik, 27 500 forintot ír jóvá a légitársaság az utas WIZZ számláján. A szolgáltatást – amely előzetes regisztrációhoz kötött – legkésőbb az indulás előtt 2 nappal, 2750 forintos áron (utasonként és járatonként) lehet megvásárolni.

Késés esetén a garantált összeget 7 napon belül jóváírják az utas WIZZ számláján. A jóváírt összeget egy éven belül bármelyik járatfoglaláshoz vagy termékvásárláshoz fel lehet használni a légitársaság tájékoztatása szerint.

A hatályos Uniós szabályozás a járatkésésekre vonatkozóan

A 261/2004/EK rendelet értelmében az utasok, amennyiben járatukat törölték vagy beszállásukat visszautasították, az alábbi összegű kártérítésre jogosultak

  • 250 euró minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra;
  • 400 euró minden 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőútra és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra;
  • 600 euró minden, az előző két pontba nem sorolható repülőútra.

Az Európai Bíróság 2009. november 19-én közzétett ítélete kimondja, hogy a késéssel érintett járatok utasai a járat törléssel azonos mértékű kártalanításra jogosultak, ha végső célállomásukat a légitársaság által eredetileg tervezetthez képest három vagy több órával később érik el.

Az Európai Fogyasztói Központ álláspontja

Kétségtelenül nem lehet elvitatni a késési jótállás intézményének pozitív vonását: ha a késés 2 és 3 óra között van, és az utas megváltotta a jótállás díját, akkor a légitársaság 27,500 forintnyi kreditet ír jóvá az előzetesen létrehozott WizzAir számlán az utas számára. Emellett a késési jótállás minden típusú késésre érvényes, még azokra is, amelyek nem a légitársaságtól függenek, így például az időjárás vagy munkabeszüntetés miatt bekövetkező késésekre is.

Az Európai Fogyasztói Központ álláspontja szerint késés miatti kártérítés azonban – a vis maior esetét kivéve, – automatikusan járna minden utasnak a 3 órát meghaladó késés esetében anélkül, hogy azért előzetesen külön díjat fizetne.

Ilyenkor a kártérítés pénzben jár, nem pedig az adott légitársaságnál jóváírt repülési kreditben.

A késési jótállás összege minden esetben 27 500 forint – ezzel szemben az uniós szabályok szerint a három órás vagy az azt meghaladó késések esetében a fogyasztóknak fizetendő kártérítés legalacsonyabb összege is 250 euró – pontosan a kétszerese annak, amit a WizzAir ajánl.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország bízik abban, hogy a légitársaságok az általuk biztosított többletjogok mellett, mindenféle díjszabás nélkül maradéktalanul biztosítják a légiutasokat megillető jogokat a fogyasztóknak.

WizzAir: A késési jótállás egy plusz szolgáltatás a Rendeletben foglaltakhoz képest, semmiképpen nem helyettesíti az abban foglalt jogokat

A WizzAir az Európai Fogyasztói Központ közleményére reagálva hangsúlyozza, hogy a  késési jótállás kifejezetten nem azt a célt szolgálja, hogy bármilyen plusz díj fizetéséhez kösse a 261/2006/EK rendeletben foglaltak maradéktalan betartását, éppen ellenkezőleg, a késési jótállás egy plusz szolgáltatás a Rendeletben foglaltakhoz képest, és semmiképpen nem helyettesíti a Rendeletben foglalt jogokat. A Rendeletben foglalt jogok minden utast megilletnek függetlenül attól, hogy vásároltak-e késési jótállást -  nyomatékosítja dr. Petróczy Zsófia, a WizzAir jogtanácsosa. Ez egyértelműen kiderül a WizzAir honlapján is megtalálható Üzletszabályzatból.