A tervek szerint július közepére készül el az új fogyasztóvédelmi stratégia, amely amellett, hogy egyszerűbb és letisztultabb jogszabályi hátteret teremt, a jogsértések megelőzésére helyezi a hangsúlyt – jelentette ki Pintér István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója pénteken Nyíregyházán.

A koncepció legfontosabb feladata a fogyasztók egészségének és jogainak, illetve a gazdasági érdekek védelme. A feltárt súlyos, ismételt és szándékos jogsértésekkel szemben továbbra is a szankció erejével lép fel a hatóság, de az elsődleges feladat a megelőzés lesz. Ennek eszköze a már bevezetett pozitív lista, amely a fogyasztóvédelmi szempontból kifogástalan partnereket, vállalkozásokat gyűjti össze. Ez a lista egyébként előszobája a tervek szerint 2012-2013 között bevezetendő fogyasztóbarát emblémának. Fontos volt egy olyan éves vizsgálati munkatervet letenni az asztalra, ami a fogyasztóvédelem területén található hiányosságokat tárja fel, illetve azt, hogy hol magasabb a kifogásolási arány – mondta a főigazgató.

A programban emellett külön figyelmet fordítanak a fogyasztók széles rétegét érintő áruházláncok és bevásárlóközpontok, közüzemi szolgáltatások, az utazással egybekötött termékértékesítés és az elektronikus kereskedelem vizsgálatára. Utóbbiban mintegy 90 százalék feletti volt a kifogásolási arányszám.

Az uniós fogyasztóvédelmi információs rendszerre közel 2.000 hibás termék leírását töltötte fel a 27 tagállam 2010-ben. Magyarországon 275 veszélyes termék forgalmazását tiltották meg, s az ország az első háromban végzett a veszélyes termékriasztást illetően – összegezte Pintér István. Ebben az évben már 450 megkeresés érkezett, amely európai és hazai jogszabályokkal kapcsolatos panaszbeadvány. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében eddig 12 vállalkozás került fel a pozitív listára, s további hatot vizsgálnak éppen – mondta el Vinnai Győző megyei kormánymegbízott.