Magasabb szintű védelemben részesülnek a buszon utazók, kiemelt jogok a fogyatékossággal élőknek, széles körű tájékoztatási kötelezettség, a járattörlés és késés következményeinek pontos meghatározása: többek között ezek azok a leglényegesebb szempontok, amelyeket az Európai Unióban 2013-tól alkalmazni kell az autóbusz-járatokra és utasaikra vonatkozóan.

Az Európai Parlament és Tanács elfogadott rendelete kiterjed minden olyan menetrend szerinti járatra, amelynek felszállási helye, vagy a célállomása valamely tagállam területén található, és legalább 250 kilométeres távolságot megtesz. Továbbá bizonyos körben kiterjed a rendelet hatálya a nem menetrend szerinti járatokra is.

A rendelet külön fejezetben szabályozza a fuvarozó kártérítési és segítségnyújtási kötelezettségét az utasok halála, személyi sérülése, illetve poggyászuk elvesztése vagy károsodásra esetére. Külön fejezet rendelkezik a fogyatékossággal élő és a csökkent mozgásképességű személyek jogairól, sőt, azt is kiköti a jogszabály, hogy a fuvarozónak és adott esetben az autóbusz-állomást üzemeltető szerveknek fogyatékossággal kapcsolatos képzési eljárásokról is gondoskodniuk kell.

Amennyiben egy járat törlésére, vagy két órán túli késésére lehet számítani, illetve az be is következik, a fuvarozó köteles felajánlani a szállítás más módon történő megoldását, vagy a jegyár visszatérítését és adott esetben a kiindulási helyre történő visszaszállítását az utasnak. Amennyiben ez a felajánlás nem történik meg, úgy az utas még a jegyáron felül további, a jegyár 50%-ának megfelelő kártérítési összegre is jogosult.

Fontos, hogy széleskörű tájékoztatási kötelezettsége van a fuvarozónak a járat késése, vagy törlése esetén, így nem fordulhat elő az az eset, hogy az utasok semmit nem tudnak arról, mikor is indul a buszuk a célállomásra. Ha a késés vagy törlés miatt pedig egy csatlakozó járatot is lekésnek az utasok, akkor minden más csatlakozási lehetőségről tájékoztatni kell a fogyasztókat.

Amennyiben egy több mint három órára tervezett időtartamú járatot törölnek, vagy az több mint 90 perces késedelmet szenved, az utasoknak ésszerűen a várakozási időhöz mérten frissítőt és ételt kell felajánlani, valamint szállodai, vagy egyéb szálláshely elhelyezést akkor, ha az szükségessé válik. A fuvarozó az elhelyezés költségét utasonként 80 euró/éjszaka összegre korlátozhatja. Kiemelt szabály ugyanakkor, hogy mindez nem zárja ki azt, hogy az utas további kártérítési igénnyel a nemzeti bírósághoz forduljon.