Az Eurócsoport elnöke egyetért Jean-Claude Trichet európai pénzügyminiszteri poszt létrehozására vonatkozó javaslatával, de nem tartja keresztülvihetőnek azt.

A pénzügyi biztos szerint előbb meg kell erősíteni a gazdasági kormányzást, és utána el lehet gondolkodni a további lépésekről.

Szokatlanul nyílt és őszinte beszélgetésbe ment át helyenként az Eurócsoport elnökének és az EU gazdasági és pénzügyi biztosának hétfő esti jelenése az Európai Parlament gazdasági és pénzügyi szakbizottsága előtt. Jean-Claude Juncker és Olli Rehn az őket faggató képviselőknek adott válaszaikban gyakran nem titkolták, hogy szívesen messzebb mennének a gazdasági kormányzás reformjának göröngyös útján, ám a tagállamok pénzügyminiszterei megkötik a kezüket.

A parlament tagjai a két politikust szembesítették Jean-Claude Trichet, EKB-elnök azon javaslatával, hogy hosszabb távon egy európai pénzügyminiszter adjon arcot a pénzügyi mellé felzárkózó gazdasági uniónak. Olli Rehn, aki elviekben rokonszenvezett a felvetéssel, úgy vélekedett, hogy előbb a most tárgyalás alatt álló gazdasági kormányzási csomagot kellene befejezni, és azután el lehetne gondolkodni a további lépésekről. Emlékeztetett rá, hogy az úgynevezett hatos jogszabályi csomagnak egy felülvizsgálati záradék is a része, amely jó alkalmat kínálna a további reformok mérlegelésére. A biztos arról is biztosította a képviselőket, hogy a Bizottság kész egy tanulmányt készíteni az eurókötvények bevezetésének lehetőségéről.

Bár Jean-Claude Juncker, az Eurócsoport elnöke is egyetért az Európai Központi Bank elnökének felvetésével, annak megvalósítását nem tartja reálisnak. „Nem hiszem, hogy minden uniós állampolgár tapsolna az európai pénzügyminiszter kinevezésének. Ha Trichet nem lenne francia, úgy vélem, hogy hazájában is más lett volna az elképzelés fogadtatása” – szögezte le a luxemburgi miniszterelnök.

Juncker több ízben is kritikus megjegyzést tett saját kollégáiról, akikkel együtt koptatja az Eurócsoport padját. „A 17 tagállam nem teljesen érti, hogy mivel jár egy monetáris uniós tagjának lenni. Ez ugyanis azt jelenti, hogy azonosulunk egy fix cselekvési iránnyal. Az emberek még mindig azt hiszik, hogy a nemzeti gazdaságok önmagukban léteznek” – jegyezte meg a politikus.

Juncker és Rehn is lényegében egyetértett Sylvie Goulard, francia liberális képviselő, a hatos csomag egyik parlamenti raportőrének véleményével, hogy olyan gazdasági párbeszédet kell meghonosítani Európában, amelynek keretében akár tagállami pénzügyminisztereket is meghallgathatna az Európai Parlament. „Egyetértek Önnel” – mondta lakonikus rövidséggel Juncker. Olli Rehn sem ellenzi, hogy az EP meghívhasson tagállami minisztereket, de hangsúlyozta, hogy a megjelenés nem lehet kötelességük és a kormánytagok továbbra is a nemzeti parlamenteknek tartoznak beszámolni.

Juncker egy kérdésre válaszolva elmondta, hajlik arra, hogy az euróövezetnek lehetne elképzelése (víziója) az euró árfolyamáról, ami jelenleg nem létezik, hiszen sem az Eurócsoport, sem az EKB nem tűz ki ilyen árfolyam-célt. Enélkül azonban az Eurócsoport elnöke szerint az euróövezet sem rendelkezhet a szükséges arcéllel.

Egy görög képviselő azt hányta a Bizottság szemére, hogy ellenőrzése alá akarja vetni az ország gazdaságát. Olli Rehn szerint azonban szó sincs ellenőrzésről, annál inkább arról, hogy neki kell meggyőznie más tagállamok minisztereit arról, hogy hitelezzenek Görögországnak. Ami nem könnyű – tette hozzá -, hiszen Athénnak még mindig hitelességi problémái vannak, többek között azért, mert nem teljesített minden elvárást, amit partnerei a hitelcsomag fejében tavaly támasztottak. A biztos külön is kitért rá, hogy a jelentős, GDP-arányosan 7 százalékos költségvetési kiigazítás ellenére az adóbevételek elmaradtak a várttól és a munkaerőpiac szerkezeti reformjai is lelassultak. Juncker és Rehn is indokoltnak tartották azokat a felszólításokat, hogy Görögországban összpárti konszenzus jöjjön létre a kiigazítási programról. „Ha ez Írországban és Portugáliában lehetséges volt, miért nem lehetséges Görögországban?” – tette fel a kérdést a gazdasági és pénzügyi biztos.