Manapság napi szinten több millió tartalom kerül fel az online térbe, és számos vállalkozásnak nehézséget okozhat a jogi szabályozásoknak való maradéktalan megfelelés. Legyen szó blogcikkről, termékismertetőről vagy influencer együttműködésről, a jogi követelményeknek minden esetben eleget kell tenni. Mik az online marketingre vonatkozó legfőbb jogi szabályozások, és ki felügyeli, hogy betartsuk őket? Cikkünkben erre keressük a választ! (X)
Milyen szabályozásokra kell figyelni az online marketingben?
- Kötelező adatok és impresszum feltüntetése
- Adatkezelési tájékoztató feltöltése
- GDPR (Általános adatvédelmi rendelet)
- Reklámtörvénynek megfelelő szerződések
- A szellemi tulajdonjog védelme
Mely online marketing területeken kell betartani a jogi szabályozásokat?
Röviden: mindenhol. De nézzük meg részletesebben is a konkrét területeket!
Közösségi média
A Facebook, az Instagram, illetve a Twitter és a TikTok is rendkívül népszerű platformok a vállalkozások körében. Ezek a közösségi oldalak saját szabályzatokkal és közösségi elvekkel rendelkeznek, jogi szempontból pedig közvetítő szolgáltatóknak minősülnek. Az algoritmusok szüntelenül ellenőrzik a posztokat, hogy a bennük található tartalmak sértik-e az irányelveket, ezért ajánlott kiemelt óvatossággal fogalmazni, és kizárólag jogtiszta fényképeket vagy videókat felhasználni.
Influencer marketing
Az influencerek által készített tartalmakon kötelező feltüntetni az ellenszolgáltatás tényét. Célszerű az egyszerűségre és a közérthetőségre törekedni, például a “Reklám” vagy “Hirdetés” szóval jelezni az együttműködést. A versenyhatóság folyamatosan ellenőrzi az influencerek tartalmait, ezért semmiképp nem ajánlott trükközni, vagy elrejteni a promóció tényét.
Keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás szerves részét képezi a cikkek írása és megjelentetése. A források hivatkozásokkal ellátva szükséges feltüntetni, a tartalmakban pedig valótlan vagy a versenytársak jó hírnevét sértő állítások nem szerepelhetnek. A cikkek végére a biztonság kedvéért tanácsos egy felelősségkizáró klauzulát is írni, amely jelzi, hogy az adott tartalomban előfordulhatnak szakmai pontatlanságok.
Hírlevelek
Természetes személy számára kizárólag akkor küldhető hírlevél, ha a reklám címzettje korábban egyértelműen hozzájárult a marketing anyagok fogadásához. Továbbá mindenki számára biztosítani kell a hírlevélről való leiratkozás lehetőségét, hiszen ellenkező esetben büntetésre számíthat a vállalkozás.
Online nyereményjátékok
Ha online nyereményjátékot szervezünk a szolgáltatásunk vagy termékeink népszerűsítése érdekében, mindenképp készítsünk játékszabályzatot. Ebben a szabályzatban a sorsolás időpontját és menetét, illetve a játékból való kizárás feltételeit és a nyeremény leírását is részletesen fel kell tüntetni.
Milyen témakörök és tartalmak tiltottak az online marketingben?
- Erőszak
- Környezetkárosítás
- A gyermekek erkölcsi, fizikai, szellemi fejlődését károsító tartalmak
- Olyan termékek reklámozása, mely csak jogszabály ellenesen előállítható
- Hitelességet rontó tartalmak
- Fegyver, lőszer reklámozása
Mit kötelező feltüntetni, hogy megfeleljünk az online marketing szabályozásnak?
- A személyes adatok kezelését
- Influencer marketing esetén a reklám együttműködést mind szöveges, képi és videós tartalom esetén
Kihez forduljunk, ha nem vagyunk biztosak a dolgukban?
Előzzük meg a bajt, és kérjünk jogi tanácsadást olyan ügyvédtől, aki a reklámjog és a médiajog, továbbá az adatvédelmi kérdések világában is otthonosan mozog. Azonban egy tapasztalt marketing ügynökséggel együttműködve is kideríthetjük, hogy a tervezett és aktív kampányok hogyan működhetnek a hatályos szabályokat betartva.
Az online marketing jogi szabályozása minden platformon nagy változásokon megy keresztül, ahol a felhasználói adatok védelmére egyre nagyobb hangsúly kerül. Legyen szó kisebb-nagyobb marketing kampányról, mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni, hogy az online térben is jogszerűen tudjunk működni.