Az utakon gyakran szembejöhetnek velünk olyan marketingüzenetet hordozó, dizájnos céges autók, amelyeket azonnal megismerünk, és jól tudjuk, hogy melyik brandhez tartoznak. Ilyenkor nem meglepő, hogy nekünk is eszünkbe jut: a mi cégünk is profitálhatna az autófóliázásból. A következőkben körüljárjuk, hogy miért is érdemes e megoldás mellett dönteni, és ha belevágunk, milyen szabályokat kell szem előtt tartanunk. (X)
Miért jó ötlet az autófóliázás?
Számos indokot hozhatnánk az autófóliázás mellett, kezdjük rögtön az esztétikai szempontokkal! A fólia teljesen új külsőt kölcsönöz az autóknak, feltuningolja azokat anélkül, hogy festetni kellene a karosszériát vagy akár teljesen lecserélni az egész járműparkot. Egy esztétikusan felhelyezett fólia elfedi a szín egyenetlenségeit és az esetleges kisebb sérüléseket is, sőt meg is védi az autót a további külső hatásoktól, például a bosszantó kavicsfelverődés nyomaitól.
Cégként pedig mi sem fontosabb, mint az, hogy a megoldás a brandünknek is jót tehet, hiszen marketingüzenetet közvetíthetünk általa. Elég egy figyelemfelkeltő üzenet, egy mutatós logó vagy más dizájn és az elérhetőségünk: máris emberek tucatjai kaphatják fel a márkánkra a fejüket.
5 szabály, amit be kell tartanunk
Ahhoz azonban, hogy kiélvezhessük az újonnan fóliázott autóflottánk előnyeit, nem árt tisztában lennünk néhány alapszabállyal. Ha profikhoz visszük a céges autóinkat, akkor jó eséllyel ők is tájékoztatnak minket ezekről, mégis jobb felkészülten érkezni. Gondoljunk csak bele: ha már van a fejünkben egy kész dizájn, és ott derül ki, hogy azt nem lehet kivitelezni, bajban leszünk. Nézzük meg tehát azokat az alapelveket, amelyeket már a tervezés során is jó szem előtt tartani!
Ismerjük az üvegfelületekre vonatkozó szabályokat!
Magyarországon viszonylag szigorúan szabályozzák azt, hogy milyen fóliát helyezhetünk fel az autó üvegfelületeire. A „B” oszloptól az autó eleje felé haladva az üvegeknek 70%-os fényáteresztéssel kell rendelkezniük, e szabálynak tehát meg kell felelnie a fóliának is, amit oda szánunk. Az e mögötti területekre ilyen előírás nem vonatkozik: ha minősített a fólia, akkor felhelyezhetjük rá – feltéve, hogy az autó rendelkezik visszapillantó tükrökkel mindkét oldalon.
Kerüljük a tilos részeket!
Még szigorúbbak a szabályok a lámpákra vonatkozóan: a fényszórókat teljes mértékben tilos fóliázni. Persze ritka, hogy egy céges autón éppen ezeket a részeket szeretnénk feltuningolni, de azért nem árt ezzel sem tisztában lenni.
Ne feledjük a színszemlét!
A karosszériafóliázás terén bátran szabadjára engedhetjük a képzeletünket, erre vonatkozóan ugyanis nincsenek előírások: bármilyen színű és sötétségű autófólia kerülhet rá. Viszont amennyiben az autó színváltozása meghaladja az 50%-ot, színszemlére kell vinnünk a járművet vagy járműveket. Ehhez a műszaki vizsgaállomásra kell elmennünk, ahol a forgalmiba is bejegyzik a változást.
Ne vigyük túlzásba!
Nemcsak jogi előírásokat érdemes figyelembe venni az autófóliázás során, hanem néhány dizájnra vonatkozó szabályt is. A legfontosabb a kevesebb néha több elve. Mint már említettük, elég egy szembetűnő logó, egy hangzatos üzenet vagy szlogen, valamint az elérhetőségünk. Ha túl sok mindent akarunk „elmondani” az autófóliával, akkor a járókelők – potenciális ügyfelek, vásárlók – könnyen elveszhetnek a részletekben.
Legyen egységes!
Ha a teljes flottánkat kívánjuk autófóliázással átalakítani, akkor célszerű egységesen kialakítani a dizájnt. Ennek köszönhetően sokkal könnyebben beazonosítható lesz a márkánk, az üzenet, amit közvetíteni szeretnénk, ráadásul a köztudatban is határozottabban leszünk jelen – és végső soron épp ez az autófóliázás lényege a vállalatok számára.