Szigorodó gyógyszerreklámozás

2004.08. 3. Világgazdaság

Várhatóan e hónap végén kerül ismét a kormány elé a gyógyszerpiaci rendtartásról szóló koncepció, s a tervek szerint az ősszel fogadná el a parlament az új jogszabályt. Az öngyógyítás terjedése és az olcsóbb patikaszerek forgalmának növelése érdekében jelentős teret kap a tervezetben a készítmények reklámozásának újraszabályozása is.

A gyógyszerek nemzetközi szabad névvel történő rendelése mellett kötelezővé tennék, hogy az orvosságosdobozon és a benne lévő tájékoztatón, valamint a reklámban a hatóanyagot is feltüntessék. A jelenlegi reklámokban elhadart „kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét” mondat helyett informatívabb és az öngyógyszerezésben rejlő veszélyek elkerülését célzó tájékoztatást írnának elő. Emellett az árat is fel kellene tüntetni, hogy a beteg dönteni tudjon: az azonos hatóanyagú szerek közül számára melyik megvásárlása a kifizetődőbb.

A jogsértőkkel szemben állami szankciókat alkalmaznának, amelyek eszközeit ugyancsak a törvényben foglalnák össze. A gyógyszerforgalmazás szintén tervezett liberalizálása feloldaná a jelenlegi patikaalapítási korlátokat (ötezer lakosra és egymástól legalább 200 méter távolságra lehet csak gyógyszertárat alapítani), s lehetővé tenné, hogy bizonyos készítményeket patikán kívül is megvásárolhassanak a betegek. Ez ellen a Magyar Gyógyszerész Kamara (MGYK) és a Magyar Orvosi Kamara is tiltakozik, mondván: a medicinák keresztreakciója súlyos veszélyekkel jár. Hávelné Szatmári Katalin, az MGYK elnöke utalt rá, hogy egy közelmúltban készített közvélemény-kutatás szerint a megkérdezettek 86 százaléka elégedett a patikusokkal, kár szétzilálni az évek óta jól működő rendszert.

  • kapcsolódó anyagok
REKLÁM