Az EU-csatlakozás nyomán élelmes cseh és lengyel autósiskolák alacsony árakkal csalogatják magukhoz az osztrák és német ügyfeleket. A Menedzsment Fórum körképéből kiderül: az első fecskék már a hazai cégekhez is megérkeztek, egyesek pedig az anyaországban szerzett priuszukat kívánják itthon semmissé tenni, nem minden kockázat nélkül.

Miután az alkohol-, a benzin és a cigaretta-turizmus következtében már eddig is érzékeny veszteségeket szenvedett el az osztrák gazdaság, a közelmúltban újabb iparág ügyfélköre keres magának a hazainál olcsóbb szolgáltatásokat az EU-hoz újonnan csatlakozott országok területén.

A Die Presse osztrák napilap információi szerint egyre több osztrák és német hallgat szíve helyett pénztárcájára, és keres fel cseh vagy lengyel autósiskolákat. Utóbbiak esetenként az osztrák árak tizedéért vállalják a külföldi tanítványokat: míg Ausztriában 1000-1800 eurót (250-460 ezer Ft) kell leszurkolni egy tanfolyamért, addig Csehországban akár már 222 euróért (55 ezer Ft), is be lehet szerezni a jogosítványt. Néhány iskola emellett a német nyelvű oktatást is biztosítja, mások pedig plusz szolgáltatásokat is bevetnek az ügyfelek elcsábítására.

Az IFF nevű vállalat például “Nyaraljon és szerezzen jogosítványt!” szlogennel háromhetes, üdüléssel egyebekötött kurzust hirdetett meg a német vevőknek a lengyeloszági tengerparton fekvő Stettinben, az ottani tarifa csaknem feléért, mindössze 999 euróért (250 ezer Ft).
A szervezők azzal érvelnek: az EU-tagállamokban szerzett jogosítványok az Unió egész területén érvényesek, még akkor is, ha külföldön szerezték őket. Ráadásul miután visszatérnek szülőföldjükre, az itt megszerzett engedélyeket azonnal becserélhetik az azzal egyenértékű hazai változatra.

A jogi helyzet azonban korántsem ilyen egyszerű: “Bár a hazai autósiskolák tanfolyamaira bármely külföldi állampolgár beiratkozhat, a 35/2000-es BM rendelet szerint a jogosítványt csak olyan személy veheti át, aki igazolni tudja, hogy fél évig az ország területén tartózkodott” – mondta el a Menedzsment Fórum kérdésére Ipolyi Keller Imre, a Közlekedési Felügyelet Szakfelügyeleti Osztályának vezetője. Elmondása szerint ezt eddig a tartózkodási engedéllyel lehetett bizonyítani.