Második olvasatban szavaz az EP a harmadik vasúti csomagról. A parlamenti szakbizottság elégedetlen volt a tagállamok közös álláspontjával, ezért számos helyen módosítaná a jogszabályokat. A képviselők 2010-re megnyitnák a verseny előtt a nemzetközi személyforgalmat, 2017-re pedig a belföldi személyszállítást is, és erősítenék az utasok jogait.

Vitába szálltak az EP-képviselők a tagállamok közös álláspontjával és számos ponton nagy többséggel módosították a vasúti jogszabálycsomag tervezetét. Ezért jó esély van arra, hogy intézményközi tárgyalásokon kell majd dűlőre jutni.

A közösségi vasutak fejlesztéséről szóló, Georg Jarzembowski (néppáti, német) által jegyzett jelentésben a közlekedési szakbizottság nagy többséggel a nagyobb verseny mellett foglalt állást. Eszerint a nemzetközi utasszállítást 2010. január 1-ig, a belföldit pedig 2017-ig kellene megnyitni a verseny előtt. Ez utóbbi határidőt a 2004-ben vagy azután csatlakozott országok – mint Magyarország is – öt évvel is meghosszabbíthatnák.

Az EP első olvasatban egyébként 2008-as nyitást javasolt a nemzetközi forgalomnál, de most ebben elfogadta a tanácsi elképzelést a 2010-es váltásról. A tagállamok ugyanakkor nem engednék be a versenyt a belföldi szolgáltatások területére, tehát itt minden bizonnyal további tárgyalásokra lesz szükség.

A vasúton utazók jogai

A Dirk Sterckx (liberális, belga) által készített jelentés azt javasolja, hogy a nemzetközi forgalomban garantált utasjogokat terjesszék ki a belföldön utazókra is. A jelentéstevő azt mondta, nincs értelme elfogadni egy olyan szabályozást, amely csak a vasúton utazók 5 százalékára – a nemzetközi vonalakat igénybe vevőkre – terjed ki. A képviselők szerint minden vasúton utazót megilletnek bizonyos minimális jogok.

Ezek között szerepel például az utasok információhoz való joga, a felelősségvállalás haláleset vagy sérülés esetén, illetve a mozgáskorlátozottaknak nyújtandó segítség.

A szakbizottság kompenzációs rendszert vezetne be késések esetére. Egy-és két óra közötti késésnél a jegy 25, hosszabbnál 50 százaléka lenne a kárpótlás, de csak abban az esetben, ha a vasúttársaság tehető felelőssé a csúszásért.

A vasúttársaságoknak biztosítaniuk kell az állomások, peronok, közlekedési eszközök akadálymentesítését, és a jövőben a vonatokon gyerekkocsiknak, bicikliknek és sportfelszerelésnek is kell helyet fenntartani.

Európai mozdonyvezető-jogosítvány

Gilles Savary (szocialista, francia) jegyzi a vasúti dolgozók képesítésével foglalkozó jelentést. A tanácsi javaslat szerint csak a mozdonyvezetőkre terjedne ki az irányelv, a képviselők viszont azt szeretnék, ha a személyzet többi, biztonsággal összefüggő tevékenységet végző tagja is rendelkezne megfelelő oklevéllel. Így nekik is megfelelő minőségű képzettséggel kellene rendelkezniük és egészségügyi alkalmasságukat is bizonyítaniuk kellene.