A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2007. január 25-én tartott tárgyalásán megállapította, hogy a Danone Tejtermékgyártó és Forgalmazó Kft. 2006. első felében a fogyasztók megtévesztésére alkalmas módon népszerűsítette „Könnyű és Finom” joghurtjait. A vállalkozás a jogsértés miatt tízmillió forintos bírság megfizetésére köteles.

A Danone Kft. már a 90-es évek óta forgalmazza a „Danone Könnyű és Finom” termékcsaládba tartozó, 12 különféle gyümölcsízben és változatos kiszerelésben kapható joghurtjait. Ezek a tejtermékek a piacon fellelhető, más gyártók által előállított joghurtokhoz hasonlóak. Még abban sem különböznek, hogy akárcsak más termékeket, a Danone joghurtokat is fogyaszthatják tejcukor- és/vagy lisztérzékeny vásárlók.

Az élelmiszertörvény a gyártók számára tiltja az olyan csomagolási jelzéseket és reklámokat, amelyekből az szűrhető le, hogy az adott termék különleges, holott a piacon felelhető többi termék is hasonló tulajdonságokkal rendelkezik. Ez a rendelkezés a versenytörvény kiemelést tiltó előírásainak élelmiszerpiaci megfogalmazása, amely jogsértés szankcionálása – tekintettel arra, hogy a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartásról van szó – a reklámtörvény megsértésén keresztül a GVH hatáskörébe tartozik.

A GVH a Danone Kft. azon magatartását kifogásolta, amelynek során a vállalkozás a termékek csomagolásán és eladóhelyi reklámjaiban olyan előnyös tulajdonságokkal (például: „Magas tápanyagtartalma viszonylag alacsony kalória bevitellel párosul”, vagy „Könnyen emészthető és részleges laktóz érzékenyek is fogyaszthatják”) ruházta fel a „Könnyű és Finom” joghurtokat, mintha azokkal más gyártók joghurtjai nem rendelkeznének.

A GVH bírság összegének meghatározásakor súlyosító körülményként értékelte a Danone Kft. piaci helyzetét, illetve azt, hogy a vállalkozás ismétlődőnek minősülő jogsértést követett el. Enyhítő körülménynek bizonyult ugyanakkor, hogy a Danone Kft. már a versenyfelügyeleti eljárás megindulása előtt felhagyott jogsértő magatartásával.

(Vj-133/2006 sz. ügy)