Potencianövelést és mellnövekedést ígérő megtévesztő reklámok

2007.10.19. Jogi Fórum / GVH

Három vállalkozásra összesen 54 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal. A három társaság a fogyasztókat megtévesztő módon hirdetéseiben azt sugallta, hogy az általuk forgalmazott étrend-kiegészítő termékeknek gyógyhatásuk van.

A GVH még idén májusban indított eljárást a szlovák Direct Best Sellers s. r. o., valamint D-BS Magyarország Kereskedelmi Kft. ellen, mert azt gyanította, hogy a két társaság különböző újságokban, valamint a www.fogyi.info honlapon megtévesztő módon reklámozza Absolute, Equiba, Herbachrom, Lipotrex, Redox, Removyl, Zactrival és Figur Bella kúra nevű fogyasztószereit, valamint Spirula nevű potencianövelőjét. A fogyasztószerek esetében a két vállalkozás egyebek között azt állította: „naponta egy beszedett kapszulának köszönhetően hetente 5-7 kilót fogyhat”, „csupán 4 tabletta és 12 kilót fogy… másra nincs szüksége”, 10 kilót fogytam le mindössze néhány nap alatt”, „forradalmian új fogyókúrás szer, amelyet az orvos ajánlott”, „már 8 óra múlva megállapíthatja, hogy legalább 400 grammal könnyebb lett”. A Spirula kapszulát többek között pedig „A Spirulának köszönhetően Önből mindössze 10 napon belül olasz szerető válik” szlogennel ajánlották a fogyasztóknak.

A vizsgálatba a GVH bevonta az Országos Gyógyszerészeti Intézetet (OGYI), valamint az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézetet (OÉTI) is. Előbbi szerint a két társaság állításai túlmutatnak azokon a kedvező élettani hatásokon, amelyek egy étrend-kiegészítő kategóriába tartozó terméktől elvárhatóak, ráadásul a Spirulát úgy állítják be, mintha potencianövelő szer lenne, így a gyógyszerek kategóriájába tartozna. Az OÉTI állásfoglalása pedig kiemeli, hogy tilos az olyan tartalmú állítások alkalmazása, amelyek a súlycsökkenés ütemére vagy mértékére utalnak, vagy amelyek egyes orvosok vagy egészségügyi szakemberek ajánlásaira hivatkoznak. A GVH véleménye szerint bebizonyosodott, hogy az említett termékek reklámjaiban megfogalmazott állítások eltúlzottak, tudományos bizonyítékokkal nem támaszthatóak alá.
A versenyhatóság szerint a reklámokban közölt állításokat minden esetben a hirdetéseket megjelentető vállalkozásnak kell hitelt érdemlő adatokkal igazolnia. A két vállalkozás azonban nem szolgáltatott olyan adatokat, amelyek alkalmasak lettek volna a kifogásolt állítások megalapozottságának igazolására, ehelyett inkább megkísérelték elhúzni az eljárást. Ezt a GVH a bírság összegének maghatározásakor súlyosító körülményként értékelte, csakúgy, mint azt a tényt, hogy a szóban forgó reklámok a fogyasztók széles köréhez jutottak el, hosszú időn keresztül elérhetőek voltak és általuk jelentős árbevételre tett szert a két vállalkozás. A versenyhatóság szerint súlyosító körülmény az is, hogy bizalmi jellegű termékeket hirdettek megtévesztő módon, és a reklámokkal sérülékeny, kiszolgáltatott fogyasztókat céloztak meg. Ráadásul a D-BS Kft. nem ismeretlen a GVH előtt, hiszen korábban fogyasztókat megtévesztő hirdetései miatt egyszer már helyreigazítás közzétételére kötelezte a vállalkozást. E döntést követően azonban a kft. anyacége folytatta tovább a fogyasztókat megtévesztő magatartást, pedig a két vállalkozás ügyvezetője ugyanaz a személy. Mindezek alapján a GVH a maximális büntetést szabta ki a két vállalkozásra. A D-BS Kft. 31 millió, a Direct Best Sellers pedig 7 millió forint bírság megfizetésére köteles. Ezen túl a GVH az érintett cégeket eltiltotta a jogsértő magatartástól és kötelezte helyreigazító hirdetmények közzétételére is az összes olyan fórumon, ahol a megtévesztő hirdetések megjelentek.

A GVH ez év áprilisában eljárást indított egy másik különféle étrend-kiegészítőket és kozmetikai szereket forgalmazó társaság, a Biovit Pharma Kft.-vel szemben is. A vállalkozás ERDIC nevű gabonalapú étrend-kiegészítőjét a női mell növelésére, feszesítésére ajánlotta, egyebek mellett a következő mondatokkal: „fél év leforgása alatt egy számmal nagyobb kosárméret”, „a világon már több mint 100.000 nő választotta e természetes és veszélytelen módját annak, hogy akár 3 kosárméretet növeljen mellén”, „9-16 hét alatt feszes és telt dekoltázs”, „a tudományos dokumentáció és a klinikai vizsgálatok egyértelműen igazolják a mellméret növekedést”. A hirdetések női magazinokban, valamint a termék honlapján jelentek meg. Az OGYI szerint a reklámokban szereplő hatások csak gyógyszerként forgalomba hozott készítményektől lennének elvárhatóak.

A GVH megállapította, hogy az ERDIC hirdetései olyan eredményre vonatkozó ígéretet tesznek, amire a célközönség számít. A termék megbízhatóságát fejezi ki a széles körű nemzetközi szintű használatra, tudományos dokumentációra és klinikai vizsgálatokra történő utalás. További, pozitív hatásokat is ígér a prospektus a haj, bőr, körmök vonatkozásában. A versenyhatóság szerint a fogyasztókhoz eljuttatott információk valóságtartalmát minden esetben a közreadójának kell igazolnia, ám az eljárás során a Biovit nem bizonyította kellőképpen a fenti állítások valóságtartalmát. Mivel az ERDIC hirdetései is kiszolgáltatott sérülékeny fogyasztói kört érintettek, a versenyhatóság a vállalkozást 16 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte. Enyhítő körülményként került figyelembe vételre, hogy a vállalkozás a GVH vizsgálatának megindulását követően változtatott reklámozási gyakorlatán.

  • kapcsolódó anyagok
GVH