Lebomló reklámszatyrok 2009-től

2008.04.10. MTI

Biológiailag lebomló bevásárló szatyrokat kellene a boltoknak használniuk 2009-től, ha az Országgyűlés elfogadja azt a törvényjavaslatot, amelyet Oláh Lajos, az MSZP képviselője nyújtott be a parlamentnek.

A bevásárló-reklámtáskáról és a műanyag zacskóról szóló előterjesztés kötelezővé tenné a biológiailag lebomló bevásárlószatyrok alkalmazását Magyarországon - írta az MSZP környezetvédelmi ügyvivője közleményében.

Magyarországon naponta 1,3 millió szatyor kerül forgalomba, és egy műanyag szatyrot átlagosan húsz percig használunk - érvelt a politikus. Hozzátette, hogy egy hagyományos szatyor lebomlási ideje 300-400 év.

A képviselő tájékoztatása szerint a növényi alapanyagból készített "zöld zacskó" sok tekintetben hasonlít a hagyományos műanyag zacskókhoz, de azzal ellentétben komposztálható, utána vízgőz, széndioxid és humusz keletkezik. Lebomlónak minősül a papír- és textiltáska is.

A hazai hipermarketláncok és a kiskereskedelmi bolthálózatok vezetőivel is konzultáló Oláh Lajos szerint a cégeknek lehetőségük lesz nem lebomló reklámszatyrot is használni, de azzal a feltétellel, hogy biztosítják a szatyrok nyolcvan százalékának visszavételét, vagy cseréjét.

A kormánypárti képviselő szerint Magyarország a műanyag bevásárlószatyrokra kivetett darabalapú termékdíjjal megtette az első lépéseket a sokszor ingyenesen osztogatott reklámszatyrok visszaszorítására, de ez nem érte el a kívánt hatást.

  • kapcsolódó anyagok
KÖRNYEZETVÉDELEM