Ombudsmani állásfoglalás a betegről kiadható információkról

2008.07. 2. MTI

A hozzátartozó megtudhatja, hogy a beteget melyik intézményben kezelik, azonban további információt telefonon "nem tanácsos" közölni - olvasható az állampolgári jogok országgyűlési biztosának állásfoglalásában.

Szabó Máté egy megyei kórház adatvédelmi felelősének kérdése kapcsán fogalmazta meg állásfoglalását.

Mint írja, feloldhatatlan az ellentét a hatályos törvény és a való élet között. A telefonon érdeklődő hozzátartozó elvben még azt se tudhatná meg, melyik kórházban kezelik a rokont - mutatott rá.

A biztos úgy látja, hogy a két vonatkozó törvény - az egészségügyi és az adatvédelmi - "betű szerinti betartása" képtelen és életszerűtlen helyzetbe hozná az információt kiadó intézményt.

A hozzátartozó tájékoztatásához ugyanis mindkét törvény megköveteli, hogy a beteg kifejezett hozzájárulásában megjelölje, ki kaphat róla információt. Előállhat tehát az a helyzet, hogy a telefonon érdeklődő azt sem tudhatja meg, hozzátartozóját melyik kórházba szállították, vagy melyik osztályon kezelik” - állapította meg Szabó Máté.

Kifejtette azt is, az intézmény tájékoztatásra hivatott munkatársai nem kérhetik az érdeklődőtől, hogy igazolja, milyen viszonyban áll a beteggel - ezt okmányokkal igazolni többnyire nem is lehet -, továbbá tilos az érdeklődő adatait feljegyezni, ám a beteg határozott akaratát ezekben az esetekben is mindenekelőtt figyelembe kell venni.

  • kapcsolódó anyagok
ADATVÉDELEM
EGÉSZSÉGÜGY
OMBUDSMAN